Prestasjonsangst hos musikere - veien mot selvaksept : en kvalitativ studie av musikeres mestring av prestasjonsangt og implikasjoner for rådgivning
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2354063Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne studien er musikeres opplevelse av prestasjonsangst og hvordan rådgivning kan hjelpe musikeren med å mestre en situasjon preget av prestasjonsangst. Formålet har vært å se på ulike aspekter ved mestringsteknikker og hvorvidt rådgivning kan legge til rette for disse. Problemstillingen som ligger til grunn for studien er: «Hvordan mestrer musikere prestasjonsangst og hvordan kan kunnskap om dette benyttes i rådgivning?» Med rådgivning menes arbeid med friske mennesker der man jobber med bevisstgjøringsprosesser og personlig utvikling – hjelp til selvhjelp. Studien benytter en kvalitativ tilnærming inspirert av fenomenologisk forskning. Datainnsamlingen består av semi-strukturerte intervjuer med totalt fire informanter. Analysearbeidet støtter seg på elementer av den konstant komparative metoden.
Resultatene fra analysen utgjør fem kategorier som danner hovedtemaene i studien:
«Følelsen av å være forberedt», «Akseptere seg selv og gå videre», «Skape mestringstro», «Se hvordan kropp og psyke henger sammen» og «Være åpen for endring». Teorier som har dannet rammeverket for studien er hovedsakelig fra Dianna Kenny, Carl Rogers og Mihaly Csikszentmihalyi, samt teori fra gestalttradisjonen og rasjonell-emotiv atferdsterapi (REBT). Gjennom oppgaven blir flere teoretikere presentert.
Studien belyser hvordan rådgivningsverktøy kan være en ressurs i musikeres mestring
av prestasjonsangst. Det finnes lite forskning på dette temaet fra før, og denne studien er på ingen måte uttømmende. Det er derfor mange muligheter for videre undersøkelser.
Et viktig funn er hvordan følelsen av å være hel har betydning for mestringstro ved
prestasjon. Når man føler seg samlet og bevisst det som skjer i øyeblikket, og kan se på
reaksjoner i seg selv med aksept, ser det ut til å fostre glede og nytelse i aktiviteten. Verktøy som integrerer kropp og psyke kan være interessant å rette oppmerksomhet mot i rådgivning dersom klienten opplever prestasjonsangst. Videre peker studien på utvikling av rasjonelle og realistiske tankemønstre som sentralt for personlig og profesjonell utvikling, og ikke minst om en nøkkelferdighet for mestring av prestasjonsangst.