Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMarion, Peter van
dc.contributor.authorHellesund, Lisa
dc.date.accessioned2015-10-06T11:48:46Z
dc.date.available2015-10-06T11:48:46Z
dc.date.created2015-06-01
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12356
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2353049
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å undersøke læreres synspunkter om undervisning i evolusjon. Temaet "Evolusjon i skolen" ble valgt på bakgrunn av egne erfaringer. Jeg opplevde at det kan være vanskelig å være en tydelig formidler av naturvitenskap, og samtidig ta hensyn til elevers ulike virkelighetsoppfatninger. Masteroppgaven er innenfor den kvalitative forskningstradisjonen, med en fenomenologisk tilnærming. Synspunktene til åtte ungdomsskolelærere er undersøkt ved hjelp av dybdeintervjuer. Resultatene viser at lærerne betrakter evolusjon som et uproblematisk emne. Det kan likevel virke som det er aspekter ved fremstillingen av evolusjon, som kan føre til problemer. Begrepet "Teori" i naturvitenskap ser ut til å bære preg av individuelle tolkninger, og en konsekvens av dette er at evolusjonsteorien kan få svekket troverdighet. Samtlige lærere tar hensyn, og viser stor takhøyde. Lærernes svar viser at religiøse argumenter inkluderes i undervisningen, samtidig som elevenes refleksjoner ikke ser ut til å bli fulgt opp. Lærerne er så forsiktige med å skille mellom naturvitenskap og religion, at det kan gå på bekostning av den naturvitenskapelige kunnskapen elevene skal lære. Det kan virke som det mangler en objektiv struktur i undervisning om evolusjon.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectLektorutdanning i realfag for trinn 8 -13, Kjemi og biologi
dc.titleEvolusjon i skolen - En fenomenologisk studie av ungdomsskolelæreres synspunkter om undervisning i evolusjon
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber84


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel