Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMarion, Peter van
dc.contributor.authorJordet, Mari Dalen
dc.contributor.authorSaastad, Åshild Gjelten
dc.date.accessioned2015-10-06T11:48:43Z
dc.date.available2015-10-06T11:48:43Z
dc.date.created2014-12-02
dc.date.issued2014
dc.identifierntnudaim:12385
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2353037
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan naturfaglærere på Vg1 tilrettelegger for elever med lese- og skrivevansker i arbeidet med forsøk. Det ble gjennomført en kvalitativ studie med semistrukturert intervju som metode for datainnsamling. Åtte naturfaglærere ble intervjuet. Resultatene indikerer at lærerne hovedsakelig tilrettelegger på fire ulike måter for elever med lese- og skrivevansker i arbeidet med forsøk. De fire tiltakene er: muntlig tydeliggjøring, bruk av visualiseringer, tilpasning av rapport og et arbeid med lese- og skrivestrategier. Samtlige av lærerne benytter seg av de tre første tiltakene, mens kun et fåtall bruker tid på å lære elevene lese- og skrivestrategier, en viktig forutsetning for utvikling av elevers lese- og skriveferdigheter. Det kan tyde på at tiltakene fortrinnsvis innføres for å skape variasjon i undervisningen, og ikke spesifikt for å imøtekomme elever med lese- og skrivevansker. Dette kan sees i sammenheng med at lærerne i liten grad benytter systematisk kartlegging av lese- og skrivevansker. Studien viser at lærerne forventer mindre av elever på yrkesfag sammenliknet med elever på studieforberedende utdanningsprogrammer. Dette kan være en av årsakene til at det tilrettelegges ulikt på de to utdanningsprogrammene.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectLektorutdanning i realfag for trinn 8 -13, Kjemi og biologi
dc.subjectLektorutdanning i realfag for trinn 8 -13, Matematikk og biologi
dc.titleTilrettelegging for elever med lese- og skrivevansker i arbeidet med forsøk
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber110


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel