Tilrettelegging for elever med lese- og skrivevansker i arbeidet med forsøk
Master thesis
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3818]
Abstract
I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan naturfaglærere på Vg1 tilrettelegger for elever med lese- og skrivevansker i arbeidet med forsøk. Det ble gjennomført en kvalitativ studie med semistrukturert intervju som metode for datainnsamling. Åtte naturfaglærere ble intervjuet. Resultatene indikerer at lærerne hovedsakelig tilrettelegger på fire ulike måter for elever med lese- og skrivevansker i arbeidet med forsøk. De fire tiltakene er: muntlig tydeliggjøring, bruk av visualiseringer, tilpasning av rapport og et arbeid med lese- og skrivestrategier. Samtlige av lærerne benytter seg av de tre første tiltakene, mens kun et fåtall bruker tid på å lære elevene lese- og skrivestrategier, en viktig forutsetning for utvikling av elevers lese- og skriveferdigheter. Det kan tyde på at tiltakene fortrinnsvis innføres for å skape variasjon i undervisningen, og ikke spesifikt for å imøtekomme elever med lese- og skrivevansker. Dette kan sees i sammenheng med at lærerne i liten grad benytter systematisk kartlegging av lese- og skrivevansker. Studien viser at lærerne forventer mindre av elever på yrkesfag sammenliknet med elever på studieforberedende utdanningsprogrammer. Dette kan være en av årsakene til at det tilrettelegges ulikt på de to utdanningsprogrammene.