Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakre, Arvid
dc.contributor.authorRøys, Kristoffer Åsen
dc.date.accessioned2015-10-05T14:48:07Z
dc.date.available2015-10-05T14:48:07Z
dc.date.created2015-06-05
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12663
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2349962
dc.description.abstractDårlig trafikkavvikling i rushtiden er et utbredt problem i mange byer og tettsteder. Høye trafikkvolumer i veg- og gatenettverk fører ofte til store kødannelser og forsinkelser. For å vurdere hvilke tiltak som kan gjennomføres for å bedre trafikksituasjonen i slike tilfeller kan trafikkmodeller være et nyttig verktøy. Det eksisterer i dag en rekke ulike trafikkmodeller som kan brukes for å modellere trafikkavviklingen i veg- og gatenettverk. SIDRA INTERSECTION er en trafikkmodell som tidligere har blitt brukt for å vurdere kapasitets- og avviklingsforhold i enkeltstående vegkryss. I versjon 6.0 ble programmet utvidet til også å kunne modellere vegnettverk. Denne funksjonaliteten ble videreutviklet i versjon 6.1 som ble lansert i februar 2015.Målsetningen i denne oppgaven er å beskrive og teste ut den nye nettverksmodellen i SIDRA INTERSECTION 6.1. For å kunne vurdere modellens styrker og svakheter i forhold til andre trafikkmodeller, ble modellen sammenlignet med den anerkjente nettverksmodellen AIMSUN 8.1. De to modellene ble sammenlignet med hensyn på deres teoretiske grunnlag, samt hvor godt egnet de var til å modellere trafikksituasjonen i et utvalgt nettverk fra et urbant område. Nettverket som ble valgt som utgangspunkt for å teste ut modellene ligger på Sluppen i Trondheim og er ofte preget av store kødannelser og dårlig avviklingskvalitet i rushtiden. Slike trafikksituasjoner kan ofte være utfordrende å modellere, noe som gjorde det utvalgte nettverket godt egnet for å vurdere kvaliteten til trafikkmodellene. En rekke observasjoner, målinger og registreringer ble utført i felt for å gi grunnlag for å modellere trafikksituasjonen i nettverket. Ved modellering av trafikksituasjonen i det utvalgte nettverket ble det oppnådd resultater som samsvarte godt med observasjonene fra felt både ved bruk av SIDRA INTERSECTION 6.1 og AIMSUN 8.1. Begge modellene syntes dermed å være i stand til å modellere trafikksituasjonen i et vegnettverk med dårlig trafikkavvikling på en realistisk måte. Under modelleringen i SIDRA INTERSECTION 6.1 ble det imidlertid også funnet vesentlige begrensninger i programmets funksjonalitet og fleksibilitet, som reduserer dets anvendelighet til å utføre nettverksmodellering. Selv om programmet nå er utvidet til å kunne modellere nettverk synes SIDRA INTERSECTION 6.1 fremdeles å ha hovedfokus på modellering av enkeltkryss. I nettverksmodellen har brukeren svært begrensede muligheter til å detaljere utformingen av et vegnettverk på andre steder enn i kryssområdene. De aller fleste av resultatene som produseres i nettverksmodellen fokuserer dessuten på trafikkforholdene i de enkelte kryss, og ikke i nettverket som helhet. Det beregnes noen få resultater for de øvrige delene av nettverket, men disse er av en svært overordnet og generell karakter, slik at de ikke kan brukes til å utføre detaljerte analyser. Dette legger vesentlige begrensninger på nettverksmodellens bruksområde. Det også oppdaget noen svakheter i nettverksmodellens virkemåte. Modellen ble funnet å være dårlig egnet til å modellere trafikkvariasjoner i et nettverk, noe som begrenser muligheten til å modellere dynamiske trafikkforhold. Det ble også funnet at modellen ikke tar hensyn til alle vekselvirkninger som kan oppstå mellom kryssene i et nettverk ved høye trafikkvolumer. AIMSUN 8.1 opplevdes på sin side som en mer helstøpt nettverksmodell, med høy fleksibilitet og et bredt bruksområde. Modellen stiller høyere krav til brukeren og er mer tidkrevende å bruke, men til gjengjeld kan programmet brukes til å modellere nesten alle typer trafikksituasjoner. Brukeren kan detaljere utformingen for alle deler av et vegnettverk etter eget ønske, og programmet kan produsere et bredt utvalg modelleringsresultater fra hele nettverket. Programmet ble også funnet å være godt egnet for å modellere vekselvirkninger mellom kryssene i et nettverk ved høye trafikkvolumer. Samlet sett anses nettverksmodellen i SIDRA INTERSECTION 6.1 å være egnet til å utføre enkle, overordnede analyser av små nettverk med enkel geometri og uten store trafikkvariasjoner. For detaljerte nettverksanalyser anses imidlertid programmet å være utilstrekkelig i sin nåværende utgave. For slike oppgaver bør man heller bruke etablerte og dedikerte nettverksmodeller som AIMSUN.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Transport
dc.titleModellering av nettverk i SIDRA INTERSECTION og AIMSUN
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber176


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel