Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakre, Arvid
dc.contributor.authorSkulbru, Petter
dc.date.accessioned2015-10-05T14:48:05Z
dc.date.available2015-10-05T14:48:05Z
dc.date.created2015-06-10
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:13102
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2349958
dc.description.abstractMikrosimulering av atferd som oppstår i ulike kryss kan være krevende. I denne oppgaven er Aimsun 8.1 benyttet til å teste ut hvilken effekt endringer av parameterverdier for parametre som styrer vikeplikt, prioritet og samarbeid har å si for avviklet trafikk og gjennomsnittlige forsinkelser i et nettverk ved Sluppen i Trondheim. I løpet av to dager gjort videoopptak på to steder i nettverket ved Sluppen. Ut fra videoopptakene er det gjort registreringer av svingebevegelser i samtlige kryss i nettverket. Videre er det også registrert kølengder som sammen med trafikkmengdene har gjort det mulig å lage OD-matriser med etterspurt trafikkvolumer i tillegg til å beregne total og gjennomsnittlige forsinkelser på strategiske steder i nettverket. Nettverket er modellert og kalibrert i Aimsun med dagens trafikkvolum som inngangsdata. Parametre som beskriver vikeplikt og samarbeid er testet ut i en rundkjøring og i et t-kryss som befinner seg i nettverket. Resultatene fra testene er avviklet trafikk og gjennomsnittlige forsinkelser ved forskjellige verdier for parametrene. I tillegg er det gjort et forsøk på å finne optimale verdier for parametrene som skal beskrive den observerte trafikksituasjonen. Modellering av vikeplikt og prioritet i Aimsun ved hjelp av vikepliktsmodellen er ikke noe som trenger å påvirker simuleringen i stor grad. En kan oppnå mye ved å kun kalibrere reaksjonstider og hastigheter, men vikepliktsparametrene gir en større frithet til å modellere spesielle situasjoner i tillegg til at en kan beskrive trafikk på et meget detaljert nivå. Innføringen av samarbeidsmodellen gjør at en nå kan simulere samarbeid i form av fletting på en mer realistisk måte. Modellen krever fortsatt noe arbeid da for eksempel tunge kjøretøy og sjokkbølger kan ha innflytelse på samarbeidsandelen. Dersom en måler med gjennomsnittlige forsinkelser og avviklet trafikk gir ikke modellen store forskjeller i forhold til en modell som benytter seg av "yellow box"-kryss uten reguleringer. Samarbeidsmodellen beskriver derimot situasjonene før og etter fletting bedre da man kan skru av samarbeidsmodellen når det er lite trafikk.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Transport
dc.titleModellering av vikeplikt og prioritet i ulike krysstyper i AIMSUN
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber167


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel