Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorp, Olav
dc.contributor.advisorLædre, Ola
dc.contributor.authorOpsahl, Hanne Olstad
dc.date.accessioned2015-10-05T14:47:38Z
dc.date.available2015-10-05T14:47:38Z
dc.date.created2015-05-26
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:13929
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2349909
dc.description.abstractI forbindelse med omgjøringen av alle fergeoverfarter til fjordkryssinger langs E39, har Statens Vegvesen og NTNU inngått et samarbeid som er både tverrfaglig og svært omfattende. Kostnadene knyttet til prosjektet er estimert til 268 milliarder NOK, og hele vegstrekningen er på nesten 1100 km. Statens Vegvesen ønsker i forbindelse med prosjektet hjelp av entreprenører til å komme med innovative løsninger til både fjordkryssinger og implementering av måter å produsere fornybar energi forbundet med fjordkryssingene. Denne masteroppgaven er skrevet som et bidrag til samarbeidet mellom NTNU og Statens Vegvesen innenfor området gjennomføringsstrategier på strekningen. Formålet har vært å samle de norske erfaringene med ulike gjennomføringsstrategier, og på bakgrunn av dette komme med en anbefaling til valg av gjennomføringsstrategi. Det er i anbefalingen vektlagt ønsket om innovasjon. Undersøkelsene har kartlagt fordeler og ulemper ved utradisjonelle gjennomføringsstrategier. For å besvare problemstillingen er det utført case-studier av 9 prosjekter der man har benyttet ulike strategier. Prosjektene har vært både pågående og avsluttede. Det er utført et omfattende litteraturstudium, samt et dokumentstudium der rapporter fra de avsluttede prosjektene har hatt en viktig rolle. I tillegg har det blitt gjennomført kvalitative intervjuer med nøkkelpersoner i prosjektledelsen hos både Statens Vegvesen og entreprenørene på prosjektene. Resultatene tilsier at alle de undersøkte gjennomføringsstrategiene vil bidra til redusert sløsing gjennom hele byggeprosessen, fra design til drift. En tidlig involvering av entreprenør muliggjør en tidligere etablering av kommunikasjonskanaler og metoder, som igjen vil bidra til en forbedring av design og dermed byggeprosess. Det ble ikke funnet noen klare ulemper ved noen av gjennomføringsstrategiene, men det ble pekt på utfordringer knyttet til frihet til å komme med innovative løsninger. Også størrelsen på prosjekt Fergefri E39 ble trukket frem som en utfordring, i form av manglende kapasitet fra Statens Vegvesens side til å håndtere prosjektet. Den siste utfordringen som ble trukket frem var ønsket om å produsere fornybar energi i tilknytning til konstruksjonene for fjordkryssingene. De to siste utfordringene ble ikke sett nøyere på i forbindelse med oppgaven, men bør være et emne for videre forskning. Som en anbefaling til gjennomføringsstrategi trekkes både OPS og totalentreprise med driftsansvar frem som gode valg, med bruk av konkurransepreget dialog i prosessen med å innhente anbud. Undersøkelsene som er utført har dannet grunnlaget for en vitenskapelig artikkel til konferansen IGLC2015 (International Group for Lean Construction). Masteroppgaven består av tre deler: 1 - en prosessrapport som beskriver arbeidet med artikkelen, 2 den vitenskapelige artikkelen og 3 vedlegg. Prosessrapporten redegjør for temabakgrunn, problemstilling og målsetninger. En utfyllende gjennomgang av forskningsmetode er inkludert i prosessrapporten, sammen med redegjørelser for valg og beslutninger underveis. Også data som ikke ble inkludert i den endelige artikkelen er presentert i rapporten. Til slutt presenteres tanker om videre arbeid. I tillegg til artikkelen er det utarbeidet en A3-rapport som oppsummerer artikkelen, da dette var et krav til artikler som skulle presenteres på konferansen.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Prosjektledelse
dc.titleNorske erfaringer med ulike implementeringsstrategier i store infrastrukturprosjekter
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber77


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel