• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Boligattraktivitet på Grünerløkka gjennom teori og empiri

Gjestvang, Thea Cecilie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
13346_FULLTEXT.pdf (7.173Mb)
13346_ATTACHMENT.zip (3.330Mb)
13346_COVER.pdf (413.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2349896
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [4477]
Abstract
Boligattraktivitet er kjernegrunnlaget for det økonomiske potensialet i eiendomsutvikling og ombygning av bolighus og blokker. I mange sammenhenger blir beliggenhet beskrevet som den viktigste faktoren for boligattraktivitet (Bartholdsen, 2013). Et studieområdet i Grünerløkka bydel ble brukt for å teste beliggenhetsteorien empirisk i salgsdata. Hypotesen som oppgaven undersøker er «Boligattraktivitet i form av salgspris er kun et produkt av beliggenhet». Denne hypotesen danner grunnlaget for forskningsspørsmål rundt ulike faktorer som er viktig for beliggenhet og hvordan priser fordeler seg i et boligområde.

Hypotesen og spørsmålene utforskes gjennom en kartlegging av forskningsområdet med hensyn til flere utvalgte kriterier som kan ha betydning for en god beliggenhet. Faktorene som brukes er fysiske, slik som avstand til og mengde av ulike tilbud, samt ikke fysiske faktorer i form av demografi og kriminalitet. I tillegg til objektive forhold så er hele område rundt Grunerløkka i bevegelse. Dette vises ved at enkelte bygningen har tydelige sprekker som kan påvirke boligattraktiviteten og er studert. For å avdekke områdets varierte oppfattelse i markedet har det blitt gjennomført undersøkelser.

Resultatene for undersøkelsen indikerer sammenhenger mellom faktorene og salgspris. Områder med en gjennomsnittlig høyere og lavere salgspris lå gjerne ved siden av hverandre og sjeldent der man skulle forventet å finne dem. Det indikerer at markedet som helhet vedsetter få av beliggenhetsfaktorene likt.

Konklusjonen fra undersøkelsen er at det som skaper høy boligattraktivitet i forskningsområdet er mer basert på bydelens verdi, spesielle faktorer for gården og salgsprospektet enn beliggenheten med hensyn til tilbud og omstendigheter i området.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit