Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorp, Olav
dc.contributor.authorOlsen, Erik
dc.date.accessioned2015-10-05T14:46:38Z
dc.date.available2015-10-05T14:46:38Z
dc.date.created2015-06-03
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:13442
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2349788
dc.description.abstractI 2014 var det 11 personer som mistet livet i ulykker i bygge- og anleggsbransjen, og mange flere ble skadet. På tross av at antall personer som mistet livet i bygge- og anleggsbransjen har vært ganske stabilt de siste 20 årene, viser så å si samtlige bedrifter til en synkende H-verdi. For å få ned antall ulykker og dødsulykker ytterligere og for å nærme seg målet mange større bedrifter har satt seg, null ulykker, bør det sees på hvilke bakenforliggende årsaker som skyldes ulykkene man har per i dag. Formålet med denne oppgaven er å finne de bakenforliggende årsakene til de større ulykkene i bygge- og anleggsbransjen i dag og på bakgrunn av dette anbefale en eller flere fremtidsrettede indikatorer som kan være med på å minke risikoen for at slike alvorlige ulykker skal skje. Denne oppgaven er basert på en kvalitativ metode. Det er gjennomført litteratursøk i forskjellige databaser som Bibsys, Scopus og Compendex for å undersøke om det finnes nyttig litteratur om indikatorer eller kategorisering av bakenforliggende årsaker. Som hovedmetode er det benyttet dokumentanalyse, basert på data fra to større entreprenørbedrifter med deres data om fraværsskader og «meget alvorlige hendelser» fra årene 2013 og 2014. I tillegg er det gjennomført intervjuer med sentrale personer fra forskjellige virksomheter i bygge- og anleggsbransjen for å få deres meninger om mine analyser, samt å få frem deres mening om HMS-indikatorene som benyttes per i dag. Det er gjennom dokumentanalysen funnet ut at det er åtte kategorier bakenforliggende årsaker som skiller seg ut for fraværsskadene og de «meget alvorlige hendelsene». Disse åtte kategoriene skiller seg ut i begge bedriftene som dataene er hentet fra. Om en klarer å håndtere disse åtte kategoriene bakenforliggende årsakene kan en i teorien få ned antall fraværsskader og «meget alvorlige hendelser» med hele 78 % - 96 %. De åtte kategoriene bakenforliggende årsaker er: - Uforsiktighet/uoppmerksomhet/ufokusert av arbeider/sjåfør - Manglende kompetanse/kunnskap hos sjåfør/arbeider - Dårlig/manglende planlegging - Feil/skade på utstyr/verktøy/kjøretøy/materiell - Feil type/manglende verneutstyr - Manglende/dårlig kommunikasjon - Manglende tilrettelegging av arbeid - Dårlig festet/løst materiale/utstyr Det er gjennom analysene av dataene funnet ut at det er i byggevirksomheten det er flest fraværsskader per 100 ansatte, noe flere av informantene mener er på grunn av en kulturforskjell mellom anleggsvirksomheten og byggevirksomheten. Det er i tillegg funnet ut at det, med et unntak, er flest fraværsskader per 100 ansatte blant egne ansatte, og ikke hos de som er ansatt i annen bedrift/UE. Dette er et interessant funn som informantene mener kan skyldes underrapportering fra UE sin side samt at hovedentreprenørene er for dårlige på å følge opp og involvere UE. Indikatorene presentert i denne oppgaven er vurdert mot hvor godt de tilfredsstiller kriterier gode indikatorer bør tilfredsstille samt hvor godt de forebygger de åtte kategoriene bakenforliggende årsaker, nevnt i forrige avsnitt. På bakgrunn av dette er det anbefalt at bedriftene i bygge- og anleggsbransjen benytter følgende fremtidsrettede indikatorer: - Indikator basert på hendelser og nestenulykker - Indikator basert på DFUer - Antall sikkerhetssamtaler - Opplæringsmengde - Antall oppstartsmøter gjennomført med UE i forhold til antall UE på prosjektet.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectBygg- og miljøteknikk, Prosjektledelse
dc.titleHMS i bygge- og anleggsbransjen - Fremtidsrettede indikatorer
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber131


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel