dc.contributor.advisor | Bruland, Amund | nb_NO |
dc.contributor.author | Stoltenberg, Thomas | nb_NO |
dc.contributor.author | Hedenstad, Erik | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T11:34:44Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T11:34:44Z | |
dc.date.created | 2014-10-14 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 755531 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:11129 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/233231 | |
dc.description.abstract | Rapporten presenterer bakgrunnsarbeidet for utviklingen av tre forskjellige beregningsmodeller. Beregningsmodellene brukes til å estimere byggetid for vegtunneler. To av modellene er basert på et statistisk datagrunnlag fra reelle vegtunnelprosjekter i regi av Statens vegvesen. Den tredje modellen bruker forskningsbaserte kapasiteter. Modellene oppfyller høye krav til brukervennlighet. Samtidig blir evnen til å gi nøyaktige estimater ivaretatt. Forventningene tilsier at verktøyene kan være behjelpelige til å forenkle grensesnittsutfordringer mellom byggherre og entreprenør. Modellene som baseres på det statistiske grunnlaget presenteres i et endelig format. For å øke påliteligheten til modellenes estimater oppfordres det til kontinuerlig tilføring av nye prosjekter i datagrunnlaget. Modellen som bruker forskningsbaserte kapasiteter har fått en gjennomgående utbedring. Et resultat av dette er blant annet økt brukervennlighet. Omfattende testing og feltundersøkelsesarbeid kan bidra til å gi modellen ytterligere forbedringer. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |
dc.title | Byggetid for vegtunneler | nb_NO |
dc.title.alternative | Construction Time for Road Tunnels | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 330 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |