dc.contributor.advisor | Landrø, Harald | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Belghaug Knarud, Jon Ivar | nb_NO |
dc.contributor.author | Astad, Øystein Skjåk | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T11:34:18Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T11:34:18Z | |
dc.date.created | 2014-09-20 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 748641 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:11088 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/233171 | |
dc.description.abstract | Oppgaven tar for seg et fiktivt casebygg i Trondheim, hvor det ved hjelp av FDS ses på hvordan ulike utvendige vindtrykk kan påvirke røykspredningen i et bygg som benytter termisk røykventilasjon for håndtering av røyk ved brann.Resultatene fra oppgaven viser at vindtrykk i høyeste grad kan være med på å påvirke den tiltenkte effekten til et termisk røykventilasjonssystem, dog mest ved høye vindhastigheter. Høye vindtrykk vil kunne føre til at tillufts- og avtrekksluker ikke fungerer som tiltenkt. Luftstrømmer rundt og over bygget gjør at de utvendige vindkreftene dominerer de termiske oppdriftskreftene fra brannen. Disse oppdriftskreftene som er ment å være drivkreftene til det termiske røykventilasjonssystemet. Resultatene fra analysen viser at sikten i rømningsveien ved 11,2 m/s vind kommer over den kritiske verdien på 10 m i 3 av 4 scenario ved en tillagt sikkerhetsmargin i evakueringstiden på bare 50 sekunder.Kombinasjonen av sannsynlighet på vindretninger og vindhastigheter i Trondheim gjør likevel at risikoen for de mest alvorlige evakueringsforholdene er vurdert som middels stor. Denne risikoen vil kunne endres dersom vindforhold andre steder i landet tas i betraktning. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |
dc.title | "Tatt av vinden": -En analytisk tilnærming til vindens effekt på termisk røykventilasjon | nb_NO |
dc.title.alternative | "Gone with the Wind": -An analytical approach to wind effect on thermal smoke ventilation | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 139 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |