Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPitera, Kellynb_NO
dc.contributor.advisorRinbø, Josteinnb_NO
dc.contributor.authorKastet, Larsnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:34:05Z
dc.date.available2014-12-19T11:34:05Z
dc.date.created2014-09-13nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier746604nb_NO
dc.identifierntnudaim:11055nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/233094
dc.description.abstractI 2012 ble det utført en konseptvalgutredning for E6 på strekningen Jaktøya Oppland grense og for Rv. 3 fra Ulsberg til Hedmark grense, der hovedmålet var å oppnå en sammenhengende god og trafikksikker veg. Utredningen omfatter blant annet delstrekningen Isbrekken Mjøensvingene på E6 sør for Oppdal sentrum. For denne strekningen er det i utredningen konkludert med at vegen i første omgang skal utbedres slik den ligger, men at det på sikt kan være aktuelt med en ny trasé. På bakgrunn av dette er det i denne masteroppgaven sett på alternative traséer til strekningen. I korte trekk har masteroppgaven gått ut på å lage en kommunedelplan med tilhørende konsekvensutredning. Dette har blitt gjort ved å samle inn grunnlagsdata, se på mulige traséer, utføre kostnadsberegninger og til slutt gjennomføre en konsekvensanalyse.Strekningen Isbrekken Mjøensvingene er 9,6 km lang og ligger i sin helhet i Drivdalen. I sør begynner planområdet i en smal V-dal ved Isbrekken før dalen går over i en mer åpen og jordbrukspreget dal. Det er lite og spredt bebyggelse i dalen, med bare Driva som et lite tettsted med barneskole og barnehage. Det er i denne oppgaven valgt å bruke dimensjoneringsklasse H5 som vil si 12,5 meter bred hovedveg med midtdeler. Dette gir god trafikksikkerhet og sikrer høy standard på vegen. Ved planlegging av nye traséer har det blitt forsøkt å unngå å berøre gårder og jordbruk. I tillegg til dette har det blant annet også vært nødvendig å unngå et stort grunnvannsområde på vestsiden av den vernede elva Driva. På bakgrunn av grunnlagsmaterialet er det kommet frem til seks ulike traséer, der et felles midtparti inngår i alle alternativene. For alle seks alternativene er det utført kostnadsberegninger i ANSLAG som videre har inngått i effektberegninger utført i EFFEKT. Resultatene fra EFFEKT er brukt for å vurdere alternativene opp mot dagens situasjon innenfor prissatte konsekvenser. Hovedtrekkene fra denne delen av analysen er at ingen av alternativene oppnår positiv netto nytte. Dette skyldes i hovedsak at årsdøgntrafikken på strekningen ikke er høy nok til å tjene inn de høye investeringskostnadene.Alternativene er også vurdert innenfor ikke-prissatte konsekvenser. På bakgrunn av at eksisterende E6 vil bli liggende som lokalveg og at det dermed vil være to større langsgående vegtraséer i dalen har alternativene også her kommet ut med negativt resultat. Resultatet for de to beste alternativene er vurdert til å ligge i kategorien liten negativ konsekvens. Konsekvensanalysen er basert på metodikken i Håndbok 140 (Statens vegvesen, 2006). Konklusjonen i oppgaven er at alternativ 1, som i sin helhet er lagt på østsiden av elva, er det beste alternativet. På bakgrunn av etablert praksis anbefales det å basere videre arbeid på dette alternativet.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for bygg, anlegg og transportnb_NO
dc.titleUtarbeidelse av kommunedelplan for ny E6 på strekningen Isbrekken - Mjøensvingene i Oppdal kommunenb_NO
dc.title.alternativePreparation of a municipal plan for the new E6 between Isbrekken and Mjøensvingene in Oppdal municipalitynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber74nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel