Åndalsnes stasjon: Et bedre samspill mellom jernbanevirksomhet og byutvikling
Abstract
Åndalsnes stasjon er endestasjonen på Raumabanen og har i lengre tid vært et område for diskusjon mellom Rauma kommune og Jernbaneverket. Bakgrunnen for diskusjonen ligger i stasjonens plassering og arealbruk. Slik jernbanen ligger i dag blir sentrum delt i to. Stasjonen er preget av redusert aktivitet i forhold til godstransport og industri. Godsterminalen som før var i bruk er flyttet til Oran noe sørvest for Åndalsnes sentrum og industrivirksomheten er lagt ned. Resultatet er store områder som ikke benyttes.Rauma kommune har gjennom sine planer ytret sitt ønske om å redusere de områdene som i dag eies av Jernbaneverket slik at disse kan benyttes til sentrumsutvikling og andre formål. Debatten har gått frem og tilbake men ingen konkrete forslag er presentert fra noen av aktørene som lar seg gjennomføre til det beste for begge parter. Denne oppgaven presenterer fire nye forslag til alternativ stasjonsplan på Åndalsnes i tillegg til et null-alternativ der ingen endringer gjøres. Fremtidig vekst i både person- og turisttrafikk medfører et behov for lengre tog på sikt. Dette byr på utfordringer knyttet til dagens plattformer som ikke er dimensjonert for lengre tog. Også servicefunksjonene tilknyttet drift av tog og vogner er begrenset. Behov for oppgradering av stasjonen vil gjøre seg gjeldende i fremtiden og i hvilken grad dette gjøres vil ha store konsekvenser for byutviklingen i Åndalsnes. I denne oppgaven er det utarbeidet følgende alternativer til løsning på Åndalsnes stasjon: Alternativ 0: Ingen endring gjøres på stasjonen Alternativ 1: Ny driftsbanegård a) Driftsbanegård ved lokstall b) Driftsbanegård på sørsiden av stasjonsbygg Alternativ 2: Ny stasjonsløsning a) Driftsbanegård med buttspor b) Driftsbanegård med gjennomgående sporAlternativ 1 og 2 skiller seg fra hverandre ved at alternativ 1 beholder større deler av eksisterende spor og plattformer mens alternativ 2 sender togtrafikken langs Isfjordveien mot lokomotivstallen og på den måten frigjør arealer på sentrumsiden. Alternativ 2 krever størst endringer av eksisterende stasjonsområde. Oppgavens hensikt er å komme med forslag som tar høyde for interessene både til jernbaneselskapene(Jernbaneverket og NSB) og Rauma kommune. Kommunen er interessert i sentrumsnære arealer som kan benyttes til byutvikling og turisme. Jernbaneselskapene stiller egne krav til løsning som skal passe med deres behov i fremtiden. Med dette som bakgrunn er det valgt å fokusere på følgende områder for å komme frem til anbefalt løsning på Åndalsnes: Jernbanedrift 1. Spor til hensetting 2. Skiftebevegelser på stasjonen 3. Servicefunksjoner 4. fremtidig kapasitet Areal til Rauma kommune 1. Mengder tilgjengelig 2. Anvendbarhet Sikkerhet 1. Mot kryssing av spor for publikum 2. Mot kryssing av spor for driftspersonell 3. Vedrørende dårlige grunnforhold KostnadsestimatVurderingen av alternativene er vist i tabell 12. For alle alternativene er Teknisk regelverk og Veileder for driftsbanegårder og hensettingsområder benyttet som grunnlag for teknisk utforming av stasjonen. Både alternativ 1a og 1b gir løsninger som deler sentrum og dermed senker anvendbarheten av arealene som frigjøres til Rauma kommune. Kostnadsestimeringen avslørte liten forskjell i pris på alternativ 1 og 2, såfremt det bestemmes å etablere kulvert i alternativ 1. Estimatet har en anslått usikkerhet på +/- 40 prosent. Ettersom oppgaven kan sees på som tidlig fase i prosessen er dette i henhold til krav på utredningsnivå. Alternativ 2, nærmere bestemt 2b, anbefales som fremtidig løsning på Åndalsnes stasjon. Dette henger nøye sammen med målet for oppgaven; Å finne den løsningen som gir best samspill mellom jernbanevirksomhet og byutvikling. Alternativ 2b sørger for at Rauma kommune sine interesser blir godt ivaretatt samtidig som den byr på en ny, men høyst akseptabel løsning for jernbanevirksomhet. Plattformområdet endres i en slik grad at det blir tre plattformer i stede for dagens to. Plattform 2 skal fungere som en kombinert service- og publikumsplattform, noe som er etterspurt fra NSB sin side. Den gir mulighet for å hensette vanlige passasjertog i det samme sporet som det ankommer på kveldstid. Dette sparer NSB sitt personell både tid og krefter. Grunnen til at alternativ 2b anbefales fremfor alternativ 2a er det reduserte antall skiftebevegelser i alternativ 2b. Det nye plattformarrangementet i alternativ 2b krever ytterligere arbeid før det kan sies ferdig prosjektert, men gir en detaljert løsning som grunnlag for videre arbeid. Plattformens inngangsparti er laget i den hensikt å skape et samspill med den nye sentrumsdelen.