Show simple item record

dc.contributor.advisorLædre, Olanb_NO
dc.contributor.advisorHjelmbrekke, Hallgrimnb_NO
dc.contributor.authorHaugland, Magnus Nilsennb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:33:31Z
dc.date.available2014-12-19T11:33:31Z
dc.date.created2014-08-25nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier740631nb_NO
dc.identifierntnudaim:10866nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/232966
dc.description.abstractTradisjonelt har en vurdert prosjekters suksess ut i fra de tradisjonelle suksesskriteriene i form av tid, kostnad og kvalitet. Selv om en lykkes innenfor disse kriteriene, vil det dermed ikke være en selvfølge at prosjektet totalt sett ansees som suksessfullt. For at et prosjekt skal kunne ansees som suksessfullt vil det være viktig å se om prosjektet faktisk oppfyller de tiltenkte strategiske målsetningene.Hensikten med rapporten er å undersøke hvilke faktorer som kan bidra til at en oppnår suksess med prosjekter i et strategisk perspektiv. I tillegg undersøkes det hvordan en adaptiv prosjektledelsesmodell kan bidra i denne sammenhengen, samt hvordan en slik modell fungerer i store, komplekse prosjekter.Omfanget av masteroppgaven er 30 studiepoeng, og oppgaven er resultatet av et samarbeid med den rådgivende ingeniørbedriften Rambøll. Den avgrenses dermed til å se på den adaptive modellen Rambølls prosjektledelsesmodell (RPM). Denne modellen er en steg-port basert ledelsesmodell for ledelse og verdiskapning i prosjekter. Modellen inneholder fire hovedfaser med tilhørende beslutningsporter, i tillegg til åtte prosjektverktøy.Det er gjennomført omfattende litteratur- og dokumentstudier for å skaffe grunnleggende kunnskap om de ulike temaområdene. Samt å skape en oversikt for å; kunne posisjonere studien i forhold til allerede eksisterende forskning. Gjennom casestudier med tilhørende intervjuer er det innhentet resultater som diskuteres i forhold til fremskaffet litteratur. Casestudiene omfatter ulike prosjekter, henholdsvis Kunst- og designhøgskolen i Bergen, to konfidensielle prosjekter i regi av Rambøll UKs kontor i London, samt Teknobyens byggetrinn 4 Abels hus i Trondheim.Strategi omhandler det å skaffe seg en unik og verdifull posisjon ved hjelp av et sett med ulike aktiviteter. Ofte er det vanskelig å skille mellom operasjonell effektivitet og strategi. Og en velger å bruke målsetninger om produktivitet, kvalitet og lignende som strategier. I følge teorien er det i prosjekter viktig å fastsette en prosjektstrategi som forklarer nærmere prosjektets perspektiv, posisjon og retningslinjer for hva som skal gjøres for å skape et konkurransemessig fortrinn, samt maksimere verdien i prosjektet.Suksess er et komplekst begrep, og oppfattelsen av suksess er subjektiv og avhenger av flere faktorer. Det tas også i bruk flere ulike suksessdimensjoner avhengig av hvilket perspektiv en skal vurdere etter. Det skilles også mellom prosjektsuksess som ser på effekten av det ferdige prosjektet og prosjektledersuksess som omhandler de tradisjonelle kriteriene tid, kostnad og kvalitet. Det er viktig å skille mellom suksesskriterier og suksessfaktorer. Kriterier benyttes for å vurdere suksess, faktorer er de hendelsene og aktivitetene som gjør at en oppnår suksess. Tidligfase, fasen hvor prosjekter kun eksisterer konseptuelt, før planlegging og gjennomføring omtales som svært viktig for prosjekters skjebne. I denne fasen legges premissene for prosjektene, og muligheten for påvirkning er størst.En adaptiv prosjektledelsesmodell egner seg godt i prosjekter med høy grad av usikkerhet med tanke på hvordan en skal løse prosjektet. I tillegg kastes det ikke bort tid på ikke- verdiskapende aktiviteter. Ved å innføre steg-port elementer i en prosjektledelsesmodell etableres sjekkpunkter hvor en på bakgrunn av en underlagsrapport fatter en beslutning angående videre fremdrift. En slik organisering vil øke fokus og bidra til tydeliggjøring av eieransvaret i prosjekter.Gjennom intervjuer av nøkkelpersonell i tre forskjellige caser er det innhentet erfaringer om bruken av den adaptive steg-port modellen Rambølls prosjektledelsesmodell.I resultatkapittelet presenteres resultater fra intervjuene systematisk relatert til hver av de tre problemstillingene. Funn viser flere interessante erfaringer og meninger rundt bruken av modellen slik den fremstår i dag, samt forslag til forbedringer. I tillegg presenteres erfaringer og tanker rundt hvilke suksessfaktorer som påvirker prosjekter i et langsiktig, strategisk perspektiv. Resultatenes kvalitet vurderes som god, men det vil alltid være rom for å øke validiteten i form av flere intervjuer. I det påfølgende diskusjonskapittelet drøftes problemstillingene med bakgrunn i resultater og fremskaffet litteratur fra oppgavens teoridel.På bakgrunn av oppgavens innhold presenteres det avslutningsvis en konklusjon med utgangspunkt i teori og empiri. Først presenteres det hvilke faktorer som er avgjørende for å oppnå suksess i et strategisk perspektiv. God kommunikasjon, enighet om suksesskriterier, et mer kundeorientert fokus, tilstrekkelig arbeid i tidligfase, samt en klar prosjektstrategi beskrives som avgjørende. Deretter vurderes det hvordan en adaptiv prosjektledelsesmodell kan bidra til strategisk suksess i prosjekter. Det viser seg at modellen er godt egnet, men har behov for økt detaljering. Eierinvolveringen kan økes i større grad, og en kan utpeke en ansvarlig for oppfølgning av modellen. I tillegg kan en innføre RPM sessions og interne kommunikasjonsplaner. Avslutningsvis beskrives det på bakgrunn av erfaringer hvordan en adaptiv prosjektledelsesmodell fungerer i store komplekse prosjekter. Det vises til utfordringer med profesjonelle byggherrer, flere aktører, opplæring og detaljeringsgrad. Modellen er godt egnet i store, komplekse prosjekter, og er et nyttig hjelpemiddel for ledelsen i bygge- og anleggsprosjekter.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for bygg, anlegg og transportnb_NO
dc.titleStrategisk suksess i bygge- og anleggsprosjekter: Suksessfaktorer og prosjektledelsesmodellernb_NO
dc.title.alternativeStrategic Success in Construction Projects: Success factors and Project Management Modelsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber127nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transportnb_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record