Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLædre, Olanb_NO
dc.contributor.authorSjøli, Jenny Myrengetnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:31:24Z
dc.date.available2014-12-19T11:31:24Z
dc.date.created2013-09-09nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier646830nb_NO
dc.identifierntnudaim:8973nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/232493
dc.description.abstractNasjonal transportplan for 2014-2023 som ble lagt fram i vår oppgir at samlede årlige bevilgninger til statlige transportetater har økt fra rundt 17 milliarder kroner i 2005 til 30 milliarder i 2013 (alle tall i 2013-kroner). Dette fører til at flere store vegprosjekter settes i gang. Statens vegvesen har ikke tilstrekkelig kapasitet til å utvikle og ferdigstille alle de vegprosjektene som økte midler utgjør. For å holde tritt med vegutbyggingen er det behov for økt involvering av entreprenør i flere av prosjektets faser. På bakgrunn av dette skal Statens vegvesen prøve ut en ny kontraktstype. Kontrakten har fått navnet ?vegutviklingskontrakt? og skal testes ut på prosjektet E6 Helgeland, Korgen ? Bolna. Prosjektet omfatter bygging og utbedring av veger, en tunnel, flere bruer og gang- og sykkelveger. Vegutviklingskontrakten går ut på at en entreprenør får ansvaret for både prosjektering, bygging, drift og vedlikehold av et veganlegg over en periode på 15 år. Denne masteroppgaven søker å finne svar på hva vegutviklingskontrakten er og hvilke antatte fordeler som vil realiseres i prosjektet E6 Helgeland, Korgen ? Bolna. I forbindelse med oppgaven er det gjennomført et litteraturstudium. Litteraturstudiet omhandler eksisterende kontraktstrategier og gjennomføringsmetoder for vegprosjekter. For å kartlegge hva vegutviklingskontrakten er, har styringsdokumentet for E6 Helgeland, Korgen ? Bolna blitt undersøkt. I tillegg er det gjort observasjon i flere prosjektmøter for E6 Helgeland, Korgen ? Bolna. Det er utført intervjuer med representanter fra fire vegprosjekter, hvorav to var OPS og to var totalentrepriser. Ettersom vegutviklingskontrakten ikke har vært benyttet i Norge tidligere, har det vært nødvendig å innhente erfaringer fra andre prosjekter i Statens vegvesens for å få et sammenligningsgrunnlag. Resultat fra litteratur- og dokumentstudier, samt observasjoner viser at vegutviklingskontrakten er en entrepriseform og ikke en kontraktstype. Den er en modell for organiseringen av arbeidet mellom byggherre og entreprenør. Vegutviklingskontrakten kan beskrives som en form for totalentreprise med inkludert driftsansvar, eller som et OPS hvor privat finansieringsansvar ikke inngår.I intervjuene med entreprenør kom det frem at flere av de antatte fordelene med vegutviklingskontrakten trolig vil realiseres i prosjektet E6 Helgeland, Korgen ? Bolna. En av gevinstene er raskere gjennomføringstid. Entreprenørens prosjekteringsansvar vil trolig føre til mer effektive løsninger. Stordriftsgevinster knyttet til logistikk og innkjøp kan også oppnås, da det er en entreprenør som har helhetlig ansvar i prosjektet. I tillegg er det gunstig med involvering av drifts- og vedlikeholdsansvar i utførelseskontraktene. Entreprenøren tar hensyn til dette og planlegger driftsgode løsninger allerede i prosjekteringsprosessen. Vegutviklingskontrakten kan også gi betydelige administrative ressursbesparelser for byggherren, Statens vegvesen fordi det inngås kun en kontrakt med en aktør.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for bygg, anlegg og transportnb_NO
dc.titleVegutviklingskontrakt på prosjektet E6 Helgeland, Korgen - Bolnanb_NO
dc.title.alternativeIntroduction of the Road Development Contract in the E6 Helgeland, Korgen - Bolna Projectnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber87nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel