Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavaldsen, Torenb_NO
dc.contributor.authorRødsjø, Tormodnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:30:51Z
dc.date.available2014-12-19T11:30:51Z
dc.date.created2013-01-02nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier581728nb_NO
dc.identifierntnudaim:7300nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/232364
dc.description.abstractByggebransjen er i en enorm utvikling med stadige endringer som: Nye lover og forskrifter, materialer, samarbeidsmetoder og konstruksjonsmåter. Hensikten med alt dette er at byggebransjen skal levere et bedre produkt, og også drive mer effektivt. For å henge med i utviklingen må virksomhetene i bransjen stadig utvikle seg og gjøre endringer i hvordan de gjennomfører sine prosjekter. Endringer basert på kunnskap om egen ferdighet, kompetanse og måloppnåelse, er en stor fordel. Denne masteroppgavens hensikt er å kunne gi PEAB AS et grunnlag for å kunne jobbe videre med et registreringsverktøy for reklamasjonssaker i boligprosjekter. Et godt registreringsverktøy vil kunne gi muligheten til å lære av hverandres feil internt i virksomheten. I perioden 2005 – 2010 ble Byggekostnadsprogrammet gjennomført som et tett samarbeid mellom entreprenører fra byggenæringen, myndighetene og forsknings- og utdanningsmiljøene i Norge. Dette forsknings- og utviklingsprogrammet skulle skape et kunnskapsløft på kritiske områder for hele byggsektoren, både næringen, forbrukerne og andre involverte. Ett av delprosjektene fra Byggekostnadsprogrammet er Nasjonal database for byggkvalitet, som har hatt som målsetning å etter hvert bli en felles database for hele byggenæringen. For å oppnå dette er det fremdeles en vei å gå. Gjennom Byggekostnadsprogrammet er det gjort mye bra arbeid, først og fremst med å samle og gjøre informasjon tilgjengelig gjennom nettstedene; www.byggekostnader.no og www.byggkvalitet.no. Erfaring og kunnskap er også gjort tilgjengelig gjennom SINTEF Byggforsk sine byggforskblader (bks.byggforsk.no). I oppgaven er 11 boligprosjekter utført av PEAB Bolig Entreprenør i Oslo omegn i perioden 2006 – 2011 gjennomgått, og cirka 4800 reklamasjonssaker er registrert i en ny database. Denne nye databasen er basert på litteratur i tilknytning til Byggekostnadsprogrammet og relevante norske standarder. Rapporten presenterer grunnleggende teori rundt byggskader og byggskadebegrepet, hvordan den nye databasen er oppbygd og statistikk fra de ulike prosjektene. I resultatdelen kan man se hvorfor, hvor og når reklamasjonssaker har oppstått i de 11 boligprosjektene. En viktig konklusjon for denne masteroppgaven er at prosjektet må videreføres med et hovedmål om å utvikle et brukervennlig og moderne dataprogram for registreringen i databasen. Uten dette vil sannsynligvis databasen forsvinne i havet av andre oppgaver som også må tas hånd om i en hektisk hverdag i byggebransjen.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for bygg, anlegg og transportnb_NO
dc.subjectntnudaim:7300no_NO
dc.subjectMIBYGG Bygg- og miljøteknikk (2 årig)no_NO
dc.subjectBygnings- og materialteknikkno_NO
dc.titleReklamasjonsdatabase for boligprosjekter: Registrering og kategorisering av reklamasjoner i boligprosjekter i PEAB ASnb_NO
dc.title.alternativeComplaint Database for Housing Projects: Registration and Categorization of Complaints in Housing Projects in PEAB ASnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber138nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel