Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRyeng, Eirin Olaussennb_NO
dc.contributor.advisorRamsfjell, Bent Ånundnb_NO
dc.contributor.advisorFlø, Mariannenb_NO
dc.contributor.authorFjellvær, Sara Horseidenb_NO
dc.contributor.authorGjeitnes, Randi Vikhagennb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:28:29Z
dc.date.available2014-12-19T11:28:29Z
dc.date.created2012-11-08nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier565962nb_NO
dc.identifierntnudaim:7255nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/232068
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har lagt vekt på å øke forståelsen av begrepet Mobility Management, som på norsk er oversatt til mobilitetspåvirkning, og kartlegging av reisevaner i COWI AS. Mobilitetspåvirkning innebærer å påvirke transportetterspørselen i retning av et mer effektivt og bærekraftig transportsystem, men samtidig ha respekt for folks egne valg.Hovedvekten i oppgaven har vært på å kartlegge arbeids- og tjenestereiser i COWI AS i Norge (COWI) og vurdere mobilitetspåvirkningstiltak som kan være hensiktsmessig å iverksette i COWI. COWI er et av Norges ledende flerfaglige rådgivende ingeniørselskap, med omtrent 870 ansatte fordelt på 22 kontorsteder rundt om i landet.Bakgrunnen for valget av oppgavens tema var klimautfordringene verden står overfor, og hvordan de bør håndteres. I Norge står transportsektoren for 32 % av de samlede klimagassutslippene. Arbeids- og tjenestereiser utgjør hhv. 18 % og 3 % av de daglige reisene som gjennomføres i Norge.COWI er en bedrift som ønsker å bidra til blant annet å redusere klimagassutslipp. I mars 2012 ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant ansatte i COWI Norge for å kartlegge reiseatferden i arbeids- og tjenestereisene. Spørreundersøkelsen viste at de fleste arbeidsreisene ble utført som bilfører, med en andel på 56-57 %. Mange bruker flere ulike transportmidler i løpet av tjenestereisen. 59 % av respondentene var bilførere hele eller deler av sin forrige tjenestereise, 41 % reiste kollektivt, 28 % tok fly og 14 % tok taxi.12 dybdeintervju med ansatte i COWI ble gjennomført i løpet av april 2012 med den hensikt å få synspunkter på reisemiddelfordelingen i COWI og på ulike mobilitetspåvirkningstiltak.På bakgrunn av resultatene fra spørreundersøkelsen og dybdeintervjuene ble behovet for igangsetting av mobilitetspåvirkningstiltak vurdert og hensiktsmessige tiltak anbefalt. Ledelsen og divisjons- og avdelingslederne i COWI bør ha fokus på alle tiltak gjennom hele prosessen. De høyest prioriterte tiltakene som ble anbefalt var: Vurdering av behovet for og eventuelt anskaffelse av flere miljøvennlige firmabiler, avgiftsbelagt parkering, mer utbredt bruk videokonferanseutstyr og flere kampanjer med konkurranseelement som premierer de som reiser miljøvennlig.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherInstitutt for bygg, anlegg og transportnb_NO
dc.subjectntnudaim:7255no_NO
dc.subjectMTBYGG Bygg- og miljøteknikkno_NO
dc.subjectTransportno_NO
dc.titleArbeids- og tjenestereiser i COWI: - kartlegging av reiseatferd og forslag til mobilitetspåvirkningstiltaknb_NO
dc.title.alternativeWork-related Travels in COWI: - Travel Survey and Suggestions of Measures for Mobility Managementnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber219nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel