dc.contributor.advisor | Ryeng, Eirin Olaussen | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Ramsfjell, Bent Ånund | nb_NO |
dc.contributor.advisor | Flø, Marianne | nb_NO |
dc.contributor.author | Fjellvær, Sara Horseide | nb_NO |
dc.contributor.author | Gjeitnes, Randi Vikhagen | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T11:28:29Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T11:28:29Z | |
dc.date.created | 2012-11-08 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 565962 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:7255 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/232068 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har lagt vekt på å øke forståelsen av begrepet Mobility Management, som på norsk er oversatt til mobilitetspåvirkning, og kartlegging av reisevaner i COWI AS. Mobilitetspåvirkning innebærer å påvirke transportetterspørselen i retning av et mer effektivt og bærekraftig transportsystem, men samtidig ha respekt for folks egne valg.Hovedvekten i oppgaven har vært på å kartlegge arbeids- og tjenestereiser i COWI AS i Norge (COWI) og vurdere mobilitetspåvirkningstiltak som kan være hensiktsmessig å iverksette i COWI. COWI er et av Norges ledende flerfaglige rådgivende ingeniørselskap, med omtrent 870 ansatte fordelt på 22 kontorsteder rundt om i landet.Bakgrunnen for valget av oppgavens tema var klimautfordringene verden står overfor, og hvordan de bør håndteres. I Norge står transportsektoren for 32 % av de samlede klimagassutslippene. Arbeids- og tjenestereiser utgjør hhv. 18 % og 3 % av de daglige reisene som gjennomføres i Norge.COWI er en bedrift som ønsker å bidra til blant annet å redusere klimagassutslipp. I mars 2012 ble det gjennomført en spørreundersøkelse blant ansatte i COWI Norge for å kartlegge reiseatferden i arbeids- og tjenestereisene. Spørreundersøkelsen viste at de fleste arbeidsreisene ble utført som bilfører, med en andel på 56-57 %. Mange bruker flere ulike transportmidler i løpet av tjenestereisen. 59 % av respondentene var bilførere hele eller deler av sin forrige tjenestereise, 41 % reiste kollektivt, 28 % tok fly og 14 % tok taxi.12 dybdeintervju med ansatte i COWI ble gjennomført i løpet av april 2012 med den hensikt å få synspunkter på reisemiddelfordelingen i COWI og på ulike mobilitetspåvirkningstiltak.På bakgrunn av resultatene fra spørreundersøkelsen og dybdeintervjuene ble behovet for igangsetting av mobilitetspåvirkningstiltak vurdert og hensiktsmessige tiltak anbefalt. Ledelsen og divisjons- og avdelingslederne i COWI bør ha fokus på alle tiltak gjennom hele prosessen. De høyest prioriterte tiltakene som ble anbefalt var: Vurdering av behovet for og eventuelt anskaffelse av flere miljøvennlige firmabiler, avgiftsbelagt parkering, mer utbredt bruk videokonferanseutstyr og flere kampanjer med konkurranseelement som premierer de som reiser miljøvennlig. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |
dc.subject | ntnudaim:7255 | no_NO |
dc.subject | MTBYGG Bygg- og miljøteknikk | no_NO |
dc.subject | Transport | no_NO |
dc.title | Arbeids- og tjenestereiser i COWI: - kartlegging av reiseatferd og forslag til mobilitetspåvirkningstiltak | nb_NO |
dc.title.alternative | Work-related Travels in COWI: - Travel Survey and Suggestions of Measures for Mobility Management | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 219 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transport | nb_NO |