Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohannessen, Nina Kim Eidenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T11:28:11Z
dc.date.available2014-12-19T11:28:11Z
dc.date.created2011-12-12nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier463980nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/231981
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å vurdere om Shared Space er en passende løsning for Kong Oscars gate i Bergen sentrum. Strekningen har en avgrensning fra inngangen i nord, ved Bryggesporden, og sør til like før krysset i Nygaten. Shared Space innebærer å skape områder som i tillegg til å avvikle trafikk skal invitere til sosial omgang og opphold. Det offentlige rommet skal deles og integrere de ulike trafikantgruppene på best mulig måte. Reguleringer og lover skal i størst mulig grad erstattes av menneskelig samspill hvor det forhandles om forkjørsretten ettersom trafikanter i det blandede arealet er likestilte. Myke trafikanter skal være i fokus, mens dominansen av biltrafikk skal reduseres. Utrygghetsfølelse er et virkemiddel for å øke sikkerheten, og det er viktig å involvere brukere og interessergrupper i planleggings- og utformingsprosessen. For å invitere til sosialt opphold og gjøre et område mer attraktivt er estetisk opprustning et virkemiddel. Ved Shared Space – helt blandet er det ingen fysiske avgrensninger som skiller de ulike trafikantene. Shared Space – delvis blandet vil si at det reserveres et område innenfor Shared Space for fotgjengere, mens resten er utformet som Shared Space – helt blandet. Resultater i forbindelse med trafikksikkerhet tyder på forbedringer, men spesielt i forbindelse med ulykkesreduksjoner er det nødvendig med mer forskning for å trekke sikrere konklusjoner. Likevel resulterer ofte Shared Space i lavere hastigheter, og dette vil medføre lavere alvorlighetsgrader ved ulykker. Shared Space skal fremme det sosiale miljøet, og utforming og materialbruk kan også redusere forurensing og støynivå. Ved å satse på Shared Space – delvis blandet fremfor Shared Space - helt blandet, er det større sjanse for at tilgjengelighet og fremkommelighet også sikres for sårbare trafikanter. Kong Oscars gate er et gateløp fra middelalderen som inneholder mye historie og viktige bygninger og byrom. En todeling ble også karakteristisk ved at strekningen fra Bryggesporden til dagens Domkirke var gangtrasé, mens resten av Kong Oscars gate var et vegfar ut av byen. Som før, har gaten også i dag en rolle som ferdselsåre forbiltrafikk. Det er mange næringer langs gaten i tillegg til skoler og boliger. Kommundelplan for Bergen sentrum2000-2011, reguleringsplan for Vågsbunnen, reguleringsplan for Vågen, kaiene og Bryggen, samt Bergensprogrammet setter mål, krav og bestemmelser for Bergen sentrum og Kong Oscars gate. Trafikk, byrom og kulturhistorie er grunnleggende. På bakgrunn av utført litteraturstudie, befaringer, samt konsultasjoner fagpersoner anbefaler jeg en løsning med Shared Space – delvis blandet for den nordligste delen av gaten, fra Bryggesporden til Domkirkegaten, og en mer tradisjonell utforming for resten av strekningen. Dette er for å skape et sosialt byrom, tilby et sammenhengende sykkelvegnett inn til Bergen sentrum, fremheve den historiske todelingen av gaten og ivareta interesser til sårbare trafikanter.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transportnb_NO
dc.titleShared space: en egnet løsning for Kong Oscars gate i Bergen?nb_NO
dc.title.alternativeShared space: a suitable solution for the street Kong Oscars gate in Bergen?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel