Potensialet for bruk av el-sykkel i Norge: Erfaringer fra forsøk med slike sykler i Trondheim
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/231979Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
El-sykkel kan benyttes som et ledd for å fremme sykling i Norge. I Europa er det Nederland og Tyskland som er ledende på el-sykkel. Dette har også en viss sammenheng med at de har god tilrettelegging for sykling generelt. Disse landene har gjennomført undersøkelser og tiltak for åfremme el-sykling. Danmark ligger noe etter, men har gjennomført en vellykket kampanje med elsykkel.De lånte ut el-sykkel til 100 personer over et halvt år. I etterkant fortsatte 66 % av disse å sykle. I Norge derimot har det vært lite el-sykler å se i gatebildet, et estimat på hvor mange el-syklersom ble solgt i Norge i 2010 ligger på litt i overkant av 1000 stk. Tendensen er en økende interesse for el-sykkel og bedrifter som selger el-sykkel tar høyde for en enda større økning i år. For å avdekke hvordan nordmenn ser på el-sykling og hvilke erfaringer de har med disse er det gjennomført to feltundersøkelser og en intervjurunde. Ut i fra intervjuene kom det fram at el-sykkelen opplevdessom morsom og de fleste har en positiv innstilling til transportmidlet. I feltforsøk A testet deltagerneel-sykkel på en liten tur som tok 15 min og svarte på spørreskjema, og i det andre feltforsøket ble elsykler lånt ut over flere dager. Resultatene fra disse forsøkene var:
• Bakker er den største gevinsten
• De som normalt sykler er lite villig til å skaffe seg en el-sykkel
• Nordmenn sykler for å trene
• Dersom man eide en el-sykkel ville man syklet mer
• Prisen var for høy mente et stort flertall
• Akselerasjonen var en positiv faktor med tanke på sikkerheten, man kommer seg fort ut av kryss
• El-sykkel passer godt på vinterføre også
• Det er lite kunnskap blant folk om el-sykkel angående vedlikehold, batterier og behandlig
I tillegg ble det kommentert at el-sykling er en annen måte å sykle på enn konvensjonell sykkel, det krever litt trening å finne rett rytme med gir, egeninnsats og motorhjelp slik at det går mest mulig smertefritt opp bakkene. El-sykkel har et stort potensial i Norge på grunn av de positive egenskapene, og har størst potensiale blant:
• Folk som sliter med å komme i gang med sykling (overvektige, utrente)
• Arbeidsreisende som normalt ikke sykler fordi de har for mange motbakker
• Arbeidsreisende som normalt ikke sykler fordi de har for lang veg
• Unge som ikke har råd til andre motoriserte kjøretøy eller ikke har førerkort men har behovfor et raskere transportmiddel enn sykkel
• Eldre eller personer med fysiske begrensninger som gjør det vanskelig å sykle påkonvensjonelle sykler
Statens Vegvesen og andre myndigheter kan bidra til økt el-sykling ved å innføre leiesystem for elsykkel, gjennomføre kampanjer med undersøkelser om erfaringer og helsekonsekvenser, bedriftssykler og støtteordninger for el-sykkel samt fortsette å satse på tilrettelegging for sykling. Økt el-sykling vil også ha konsekvenser i from at det kreves tryggere parkeringsplasser med tak og eventuelle ladestasjoner i fremtiden. I sum vil det også være en positiv helseeffekt selv om det er lite forsket på dette punktet enda. Electric bicycles can be used as a part to promote cycling in Norway. In Europe, the Netherlands and Germany is the leading countries when it comes to e-bikes. This is partly because these countries have developed good infrastructure for cycling. These countries have conducted surveys and measures to promote e-biking. Denmark are some what behind, but has conducted a successful campaign to promote e-biking in the city of Odense. They lent out 100 bicycles to citizens over six months, as a result 66 % continued to ride bicycles to work. In Norway, however, few e-bikes have been seen in the street. It is estimated that around 1000 e-bikes were sold in Norway in 2010. It is a growing interest in e-bikes in Norway and companies who sell these bikes expects a greater increase in sales this year. To reveal how Norwegians look at e-biking and what experiences they have with them, it has been done research in form of interviews and two field experiments. The interviewsrevealed that the e-bike experience was fun and that people have a positive attitude towards ebikes.In the first experiment the participants cycled on e-bikes for a tour of 15 minutes, containing some hills, and answered a questionnaire. In the second experiment the participants borrowed an ebike for a longer period of time and used them in their daily trips. The results of these experiments were:
• Motor assistance up hills was the most positive factor
• Norwegians rides their bike for exercise
• Those who own an e-bike cycle more
• The price was too high for the majority
• The acceleration was a positive factor concerning safety, enabling riders to get out of intersections fast
• Cycling on e-bikes in the winter worked great
• There is little knowledge among people about e-bikes regarding maintenance, batteries and treatment
In addition it was also uncovered that riding an electric bike was different than riding a convention albike. It requires more practice to find the right rhythm; right gear, personal effort and engine assistant level so that the ride would go smoothly uphill. E-bikes have a great potential in Norway because of the positive qualities, and has the greatest potential among:
• People struggling to get started with cycling (overweight or physically unfit)
• Commuters who do not normally cycle to work because they have too many hills
• Commuters who do not normally cycle to work because they have a long way
• Young people who are in need of faster means of transportation than bikes but cannot afford motorized vehicles or does not have a license
.• Elderly or people with physical limitations that makes it difficult to ride conventional bikes
Norwegian Public Roads Administration and other authorities can promote electrical bicycling by introducing a rental system for electric bikes, conduct campaigns combined with research about the experience of bikes and health implications, business cycles, funding for e-bikes and continue to promote biking with good infrastructure and maintenance for bikes. Increased amount of e-bikes in Norway will have consequences in form of requiring safer parking lots with roofs and charging stations in the future. In sum there will also be a positive health effect, even though there is almost no research regarding this.