• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Casestudie av prosjektet OSL Terminal 2: Erfaringsoverføring fra kostnads- og usikkerhetsstyring i prosjekteringsfasen, og veien videre ved bruk av modellbasert kostnadsestimering

Brobak, Erlend
Master thesis
View/Open
458244_FULLTEXT01.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/231911
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for bygg- og miljøteknikk [2816]
Abstract
I denne masteroppgaven har det blitt gjennomført litteraturstudier og en casestudie for å besvare oppgavensproblemstilling. Problemstillingen er formulert som to forskningsspørsmål;

- hvilke virkemidler bruker prosjektledelsen for å styre store, komplekse investeringsprosjekter mot denøkonomiske målsetningen?

Casestudien av prosjekt OSL T2 avdekket en sekvensiell fremgangsmåte for å holde kontroll på kostnader og usikkerhet i prosjekteringsfasen. Dette funnet ble vurdert opp mot teori innen usikkerhetsstyring. Resultatet viste at det i prosessen for usikkerhetsstyring var mangler sammenlignet med den generiske prosessen som anbefales i teorien.

Et interessant funn i studien var hvordan prosjektledelsen involverte prosjekteier og brukerorganisasjonen i prosessen for å håndtere usikkerhet og ved beslutning om å akseptere eller forkaste endringer. Denne prosessen, omtalt som “prosedyre for kostnadsstyrt prosjektering” har også åpnet for å inkludere nødvendige endringer selvetter forprosjektet og er et alternativ til tradisjonell “frysstrategi”. Dette kan være et bidrag til litteraturen somkritiserer manglende fleksibilitet og manglende fokus på mulighetssiden av usikkerhet.

I litteraturen ble det beskrevet hvordan modellbasert kostnadsestimering kan gi en tidsbesparelse. Resultatet fra casestudien utfordrer denne påstanden ved det ser ut til å være mindre effekt å hente i form av tidsbesparelse på selve mengdeberegningen i forprosjektfasen. På den andre siden ble det avdekket utfordringer med bruk avlistefunksjoner i modelleringsapplikasjoner. Det ble foreslått å bruke BuildingSMART teknologi (importering avIFC i kostnadsestimeringsprogrammet) for å løse disse utfordringene. På bakgrunn av dette er det i oppgavenpresentert fire hypeteser for hvilke effekter IFC import i kostnadsestimeringsprogrammer kan gi. Avslutningsvis presenterer oppgaven et IDM rammeverk som systematiserer erfaringer og ny teknologi som kreves for å få til IFCimport til kostnadsestimeringsprogrammer.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for bygg, anlegg og transport

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit