Browsing Institutt for lærerutdanning by Document Types "Doctoral thesis"
Now showing items 1-20 of 82
-
A formative intervention in primary school. Experiences with Minecraft as an educational tool
(Doctoral theses at NTNU;2019:307, Doctoral thesis, 2019)Denne avhandlingen ser på hvilke betingelser som kreves for gjennomføring av en intervensjon der det kommersielle dataspillet Minecraft brukes som medierende artefakta i klasserommet. Fokuset i studien er på elevers og ... -
Barnehagebarns matematiske språk og kommunikasjon – En kvalitativ kasusstudie av hva som kjennetegner barns matematiske språk og kommunikasjon i barnehagen
(Doktoravhandlingar ved NTNU;2022:22, Doctoral thesis, 2022)Sammendrag Barnehagebarns matematiske språk og kommunikasjon En kvalitativ kasusstudie av hva som kjennetegner barns matematiske språk og kommunikasjon i barnehagen Avhandlingen er et forskningsmessig bidrag inn ... -
Barnehagen som læringsarena i endring. Politiske ideologier og barnehagelæreres fortolkninger
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:215, Doctoral thesis, 2017)This dissertation presents three sub-studies and one comprehensive synthesis, where the central theme and research questions, the theoretical framework and the methodological procedures are discussed. The purpose of the ... -
Barnehagens møte med minoritetsforeldre: En kritisk studie av anerkjennelsens og miskjennelsens tilblivelser og virkninger
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:55, Doctoral thesis, 2018)Temaet for denne avhandlingen er barnehage-hjem-samarbeid. Målet er å utforske hvordan tildeling av anerkjennelse og miskjennelse skjer i barnehagens møte med minoritetsforeldre, og hvordan disse tildelingene kan forstås ... -
Choosing and using texts in English A study of continuity and change in EFL teachers’ reasoning about their text practices
(Doctoral theses at NTNU;2018:153, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag: Læreres refleksjoner omkring tekstpraksiser i engelskundervisningen Hvilke tekster skal engelskelever lese? Hva er formålet med tekster i engelskundervisningen? Læreplanen fastslår at norske elever skal ... -
Choosing and using texts in English: A study of continuity and change in EFL teachers’ reasoning about their text practices
(Doctoral theses at NTNU;2018:153, Doctoral thesis, 2018)Norsk sammendrag Læreres refleksjoner omkring tekstpraksiser i engelskundervisningen Hvilke tekster skal engelskelever lese? Hva er formålet med tekster i engelskundervisningen? Læreplanen fastslår at norske elever ... -
Contextualizations and Recontextualizations of Discourses on Equity in Education
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:259, Doctoral thesis, 2009) -
Digital assessment of early number sense - The design and validation of an assessment tool
(Doctoral theses at NTNU;2024:4, Doctoral thesis, 2024)Children enter school with several valuable mathematical experiences, but many teachers lack the methods to formatively assess young children’s mathematical knowledge. Consequently, children may not be met with sufficient ... -
Digital dannelse i barnehagen: Barnehagebarns meningsskaping i arbeid med multimodal fortelling
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:110, Doctoral thesis, 2014)Studiens overordnede hensikten har vært å bidra med økt forståelse for barnehagebarns digitale dannelse. Fokus for interessen er barns meningsskaping i deres produksjon av digitale og multimodale medieprodukter med utgangpunkt ... -
Disrupting the White monologue in arts education through pluralist proximity – A study in possibilities and challenges of plurality in Nordic Community Schools of Music and Arts Education
(Doctoral theses at NTNU;2024:107, Doctoral thesis, 2024)The Community Schools of Music and Arts (CSMA) is described as first stop in the exclusionary cycle of the Scandinavian cultural sector. However, discussions about the presence of racism in arts education has been confined ... -
Educational leadership seen through the perspectives of liberal and servile art: Seven features of educational leadership according to a Norwegian context
(Doctoral theses at NTNU;2019:156, Doctoral thesis, 2019)Utdanningsledelse sett gjennom perspektivene liberal og servil kunst Over de siste par tiår har det vært en økende interesse for og fokus på utdanningsledelse. Interessefokuset har blitt tydeligere i takt med en økende ... -
Exploring leadership interaction A longitudinal study of a partnership between schools and a university
(Doctoral theses at NTNU;2021:360, Doctoral thesis, 2021) -
Faglig, fagovergripende, flerfaglig. Skriveopplæring i ungdomsskolen – på fagenes premisser
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:167, Doctoral thesis, 2023)English summary Disciplinary writing instruction How can teachers facilitate disciplinary relevant writing instruction in secondary school? This is an important question because we need more knowledge about how teachers ... -
Feedback practice as responsive pedagogy in teaching English as a foreign language
(Doctoral theses at NTNU;2020:265, Doctoral thesis, 2020)The objective of the thesis is to examine conditions that facilitate feedback practice as responsive pedagogy in teaching English as a foreign language (EFL). The thesis comprises three articles and a meta-text. The research ... -
Flipped Classroom in Teacher Education – Perceptions from English language teacher educators and student teachers in Norway
(Doctoral theses at NTNU;2024:9, Doctoral thesis, 2024)English summary This doctoral thesis focuses on a student-centered pedagogical approach: Flipped Classroom (FC), with a particular focus on English language teacher education in Norway. The thesis examines how the FC ... -
Flipped learning in physical education. A gateway to motivation and (deep) learning
(Doctoral theses at NTNU;2020:113, Doctoral thesis, 2020)Sammendrag: Denne avhandlingen viser at læringsrammeverket omvendt undervisning (OU) fusjonerer bruken av digital teknologi og fysisk aktivitet på en måte som fremmer både læringsutbytte og motivasjon for deltakelse i ... -
Formativ vurdering gjør forskjell! En empirisk studie av lærernes forståelse av formativ vurdering som vitenskapelig fenomen og politisk konsept
(Doctoral thesis at NTNU;2014:270, Doctoral thesis, 2014)Hensikten med denne studien er å få innblikk i hvordan lærerne forstår formativ vurdering når profesjonsutøvelsen av vurderingsformen både skal dokumentere lærernes ansvarlighet som profesjonsutøvere, og bidra til at ... -
FORMATIVE ASSESSMENT OF WRITING IN ENGLISH: A school-based study of perceptions, practices and transformations
(Doctoral thesis at NTNU;2016:18, Doctoral thesis, 2016)This dissertation explores teacher and student perceptions and practices of formative assessment in English as a foreign language writing classes. The setting is a school in the eastern region of Norway, where formative ... -
Forstår du det du leser? En fagspesifikk tilnærming til lesing i religionsog livssynsfaget på ungdomstrinnet.
(Doctoral theses at NTNU;2021:188, Doctoral thesis, 2021)Avhandlingen plasserer seg innenfor literacy- og leseforskning samt religionsdidaktikk, og dreier seg om fagspesifikk lesing i religions- og livssynsfaget (KRLE) med fokus på grunnskolens ungdomstrinn. Formålet er å utvikle ... -
Fra gamer til kodeekspert – om å bane sin egen vei i livet for å komme seg dit en må være
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:22, Doctoral thesis, 2023)Norsk sammendrag En avhandling om kodetalents lærings- og identitetsutfordringer: Fra gamer til kodeekspert – om å bane sin egen vei i livet for å komme seg dit en må være Denne avhandlingen bidrar med kunnskap om en ...