Blar i Institutt for lærerutdanning på tidsskrift "Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk"
Viser treff 1-13 av 13
-
«Det har sine omkostninger». En intervjustudie med spesialpedagoger som underviser elever med særskilte behov i en inkluderende skole.
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Enjoyment as a learning resource: Stories told by students with harmful concentration problems.
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Having concentration problems is typical within several diagnoses, such as ADHD, dyscalculia and dyslexia. This study aimed to explore how students experience their concentration problems in relation to schoolwork and what ... -
Folkehelse og livsmestring i skolen. Hva sier elever om erfaringer med å bestemme selv i læringsaktiviteter? En kvalitativ intervjustudie
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Tidligere forskning bekrefter at selvbestemmelse har betydning for elever i skolen, for deres trivsel, indre motivasjon og læringsutbytte. Denne forskningen har i hovedsak kvantitativt design, og vi vet derfor lite om ... -
Høytpresterende elevers opplevelse av naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper på ungdomstrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Denne studien søker å finne svar på hvordan høytpresterende elever på ungdomstrinnet opplever og responderer på naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper. Over en periode på seks uker ble to parallelle intervensjoner ... -
Kanontekster i norskundervisningen – fra skjult til dynamisk kanon
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Listen to the voices of the students! The role of peers in academic and social school connectedness
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Previous literature has highlighted the role that adults play in fostering school connectedness and in supporting various outcomes, such as improved health and academic achievement. This study explores students’ discussions ... -
Lærerstudenten som leser - en undersøkelse av litterære erfaringer hos en gruppe norske og svenske lærerstudenter
(Peer reviewed; Journal article, 2016)I denne artikkelen presenteres en studie av hvilke litterære erfaringer en gruppe svenske ognorske lærerstudenter har ved inngangen til lærerstudiet. Forfatterne har flere a ̊rs erfaring medlitteraturundervisning ... -
‘De må våkne litt!’ Lærerperspektiver på global læring i den videregående skolen.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen belyser hvilken rolle internasjonale spørsmål og globale forhold har for et utvalg samfunnsfaglærere i videregående skole forut for fagfornyelsen, og hvilke hensikter og formål som knyttes til slik ... -
Tegn på læring ved bruk av interaktive utstillinger ved vitensenter
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Interaktive utstillinger ved vitensentre er antatt å ha læringseffekt på besøkende. Det er gjort en studie av to interaktive utstillingsmodeller med temaet matematikk ved Vitensenteret i Trondheim. Hensikten har vært å ... -
Til forsvar for barns spontane lek
(Journal article; Peer reviewed, 2015) -
Trivsel i kroppsøvingsfaget blant elever med lavt og høyt oksygenopptak
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Tidligere studier indikerer at barn som er aktive på fritiden ser ut til å trives bedre i kroppsøving enn de mindre aktive. Denne studiens hensikt var å undersøke trivsel i kroppsøving for elever i norsk videregående skole ... -
Verdier, engasjement og tilhørighet som drivkrefter i lærerstudenters yrkesvalg og utvilking av læreridentitet
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Det fins lite norsk forskning om lærerstudenters motivasjon for a ̊ bli lærere. Her presenteres enkvalitativ studie der forma ̊let var a ̊ undersøke lærerstudenters motivasjon for a ̊ bli lærer, og videreundersøke om ... -
Å bli til med litteraturen. En metafysisk og nevrovitenskapelig forståelse av skjønnlitteraturens virkning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen bidrar til den litteraturdidaktiske tenkningen omkring hvilken litteratur man kan lese, hvordan man kan arbeide med litteraturen og hvorfor. Fokuset rettes mot skjønnlitteraturens potensielle virkning på ...