Blar i Institutt for lærerutdanning på forfatter "Vik, Camilla Berge"
-
«For temperaturen kan jo ikke forandre seg fra det ene termometeret til det andre": En gruppe kjemielevers møte med naturvitenskapens egenart gjennom historien om hvordan termometeret ble utviklet.
Berntsen, Madelene Losvik (Master thesis, 2021)Denne studien har som formål å undersøke hva kjemielever opplever å lære om naturvitenskapens egenart gjennom historien om termometerets utvikling. Det ble laget et undervisningsopplegg som handlet om hvordan Henri ... -
Ja, det er f*** meg vanskeligere å lage vurderingskriterier enn å ta prøven
Halgunset, Maren (Master thesis, 2023)Sammendrag Bruken av formativ vurdering i klasserommet har økt de siste årene, gjennom at vurdering og læring i større grad sees i sammenheng. Likevel pekes det på at ungdomsskoleelever har lite de skulle ha sagt når det ... -
Let them research with : Using history of science to teach upper-secondary chemistry students about the nature of science
Berntsen, Madelene Losvik; Vik, Camilla Berge; Lykknes, Annette (Peer reviewed; Journal article, 2023)The French natural philosopher Henri Victor Regnault (1810–1878) was one of many researchers who contributed to the development of the thermometer in the 19th century. In this paper, we use an example from Regnault’s work ... -
Naturvitenskapelige praksiser i lærebokoppgaver
Sørensen, Stine Høiland (Master thesis, 2022)I læreplanene er kjerneelementer det viktigste faglige innholdet elevene skal arbeide med i opplæringen. Ett av kjerneelementene for naturfag i Kunnskapsløftet (LK2020) er naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. ...