Blar i Institutt for lærerutdanning på forfatter "Enge, Ole"
-
Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen
Valenta, Anita; Enge, Ole (Peer reviewed; Journal article, 2020)Forskere innen matematikkdidaktikk er tydelige på at økt vektlegging av arbeid med bevis allerede i grunnskolen støtter elevers meningsskaping i matematikk og danner grunnlag for utvikling av dyp forståelse for begreper ... -
Elevers arbeid med konkretiseringsmateriellet sjakkbrettet
Brønstad, Kristin Toresen (Master thesis, 2018) -
En kvalitativ studie av elevers utfordringer med negative tall på 4. trinn
Rødset, Anniken (Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å kartlegge hvilke utfordringer 4. trinnselever møter på når de arbeider med negative tall, og hvilke representasjoner de selv tar i bruk for løse oppgaver som inneholder negative tall. Målet ... -
Generalisering av figurmønster - En kvalitativ studie om hvilke utfordringer 5.klasseelever møter i generaliseringen av lineære figurmønster
Kvande, Malin (Master thesis, 2017) -
Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education
Arnesen, Kristin Krogh; Enge, Ole; Rø, Kirsti; Valenta, Anita (Chapter, 2019)Based on a commognitive framework, we analyse the reasoning-and-proving processes of two teachers, and we identify the actions and routines that are visible when working on a given task. The data consist of video recordings ... -
"Jeg vet hvorfor, men jeg synes det er så vanskelig å forklare" - En empirisk studie av hva som kjennetegner 6-7 åringens språk i samtale om matematikk
Midtsand, Maren Wettland (Master thesis, 2018) -
Klasseromsintervensjoner knyttet til bevis i grunnskolen
Eklo, Aasmund Fossheim; Vedvik, Daniel (Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven er en systematisk litteraturstudie som presenterer en oversikt over klasseromsforskning som forsøker å besvare utfordringer knyttet til læring og undervisning av bevis i grunnskolen. Det ... -
Narratives constructed in the discourse on early fractions
Enge, Ole; Valenta, Anita (Chapter, 2018) -
Rapport som tankeavslørende dokumentasjon i en modellfremkallende aktivitet.
Nygård, Ingrid Lokna (Master thesis, 2019) -
Resonnering og bevis: En kvalitativ studie av mulighetene for resonnering og bevis i en matematikklærebok for 8.trinn.
Wendelborg, Terese Amalie (Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvilke muligheter det er for resonnering og bevis i en lærebok skrevet til den nye læreplanen, LK20. Hensikten med studien er å bidra til forskningsfeltet angående resonnering og bevis i ... -
Samtalegrep i helklassesamtaler etter «utviklende opplæring» i matematikk
Johannessen, Marie (Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt samtalegrepene en lærer anvendte i helklassesamtalene til klasser som følger «utviklende opplæring» i matematikk. Formålet med studien var å få innsikt i kjennetegn ved samtalegrepene læreren ... -
Teaching practices promoting meta-level learning in work on exploration-requiring proving tasks
Valenta, Anita; Enge, Ole (Peer reviewed; Journal article, 2022)In this study, we explore teaching practices promoting students’ learning to prove in a context where students work on exploration-requiring proving tasks. In these tasks, the goal is to provide an argument for the validity ... -
Ungdomskoleelevers generaliseringsstrategier i møte med firgurmønster.
Holm, Mathilde, Eidem (Master thesis, 2023)Sammendrag I denne studien har det blitt undersøkt hvordan elever på 9.trinn generaliserer i arbeid med en figurmønsteroppgave. Målet med studien er å se på hvilke generaliseringsstrategier elevene tar i bruk, samt å få ...