Blar i Institutt for lærerutdanning på forfatter "Larsen, Ann Sylvi"
-
Arbeid med argumenterende tekst på 3.trinn. En delstudie fra prosjektet Innføring av sjangerpedagogikk i tre trondheimsskoler.
Larsen, Ann Sylvi; Brujordet, Marit Opland; Ofte, Ingunn; Torvatn, Anne Charlotte (Journal article; Peer reviewed, 2018)Temaet for denne artikkelen er skriveopplæring i grunnskolens barnetrinn. Artikkelen studerer en skriveprosess over to uker i sjangeren argumenterende tekst i en tredjeklasse hvor læreren kurses i den australske sjanger ... -
"De har gitt meg lysten, de har gjort meg god til å lese". En undersøkelse om arbeid med litteratur og lesing på et tredjeklassetrinn
Sandaa, Nora Margrethe (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som hensikt å belyse et tredjeklassetrinn sin undervisningspraksis i tilknytning deres arbeid med litteratur og lesing. Det settes også søkelys på elevenes responser til undervisningen og hvordan ... -
EN FRIVILLIG DØD En studie i sublime leseopplevelser
Svenning, Maja Sæther (Master thesis, 2020)Sammendrag Hovedmålet med denne masteroppgaven har vært å avdekke hvordan Steffen Kvernelands selvbiografiske tegneserieroman En frivillig død (2018) kan fremkalle sublime leseopplevelser. I tillegg har jeg forsøkt å ... -
En reise gjennom litteraturundervisningens potensial: En resepsjonsstudie av en gruppe fjerdeklassinger sitt første møte med bildeboken Reisen (Salinas, 2012)
Barbakken Røe, Aurora; Bjerksæter Hoftun Margrethe, Sara (Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har vi utforsket bildeboken Reisen både gjennom våre egne analytiske briller og gjennom brillene til en elevgruppe på fjerdetrinn. Bildeboken Reisen (2012) er skrevet av Veronica Salinas og illustrert ... -
En reise gjennom litteraturundervisningens potensial: En respesjonsstudie av en gruppe fjerdeklassinger sitt første møte med bildeboken Reisen (Salinas, 2012)
Bjerksæter Hoftun Margrethe, Sara; Barbakken Røe, Aurora (Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har vi utforsket bildeboken Reisen både gjennom våre egne analytiske briller og gjennom brillene til en elevgruppe på fjerdetrinn. Bildeboken Reisen (2012) er skrevet av Veronica Salinas og illustrert ... -
Et undervisningsopplegg med fokus på førskrivingsfase i en andreklasse
Ihlebekk, Ida Marie; Stamnes Myhr, Oda (Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen er en samskrivingsoppgave mellom to masterstudenter på grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn med fordypning i norskfaget (MGLU5202). Gjennom masteroppgaven vil vi belyse hvordan en førskrivingsfase ... -
Et undervisningsopplegg med fokus på førskrivingsfase i en andreklasse
Stamnes Myhr, Oda; Ihlebekk, Ida Marie (Master thesis, 2022)Denne masteravhandlingen er en samskrivingsoppgave mellom to masterstudenter på grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn med fordypning i norskfaget (MGLU5202). Gjennom masteroppgaven vil vi belyse hvordan en førskrivingsfase ... -
Flyktningedebatten i satirens estetikk: Erlend Loes Kurt koker hodet (2003)
Larsen, Ann Sylvi (Peer reviewed; Journal article, 2020)Hvordan brukes nonsens og satire i en utforsking av ulike stereotypiske oppfatninger om både flyktninger og nordmenn i barneboka Kurt koker hodet (2003)? I artikkelen analyseres ei barnebok som tematiserer flyktningekrisen ... -
«Ingen i verden har lov til at gjøre med sit, hvad han vil» En nærlesning av Bjørnstjerne Bjørnsons drama "Over Ævne. Andet stykke"
Ystad, Vilde Ryen (Master thesis, 2019)Litteraturen har tradisjonelt hatt stor plass i norskfaget. I prosessen fra å ha som hovedoppgave å videreføre tradisjon og fellesskap til å bli en kilde til individets utvikling av grunnleggende ferdigheter, har særlig ... -
«Jeg ser ikke inn i hodet hennes!» En studie av elevers litterære samtaler omkring novellen «JEG/MON», og dens evne til å skape forståelse for andre
Vikdal, Emilie (Master thesis, 2022)Sammendrag Våren 2021 startet NTNU opp et prosjekt kalt PRANO – Praksisforankrede norskfaglige masterprosjekter, som min masteroppgave er utarbeidet fra. Derfor har jeg gjennomført forskning i klasserommet og brukt ... -
Kompleksiteten i Joachim Nielsens sang "Tomgang"
Hvidsten, Tonje Botten (Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven blir en av de siste sangene Joachim Nielsen skrev før han døde av overdose, «Tomgang» (1999), analysert. Problemstillingen min er: «Hvordan kan vi se forbindelser til Joachim Nielsens sangkatalog i ... -
Kunsten å stille gode spørsmål i den litterære helklassesamtalen
Aashamar, Johannes Bakke (Master thesis, 2023)Sammendrag: Prosjektet i denne masteroppgaven er å utforske hvordan læreren kan stille spørsmål i en litterær samtale der formålet er å åpne opp en litterær tekst. Med utgangspunkt i novellen «Kunsten å myrde» av Cora ... -
Kunsten å vere empatisk Ein studie av korleis eit utval elevar på 9. trinn sine empatiske evner kjem til uttrykk i skjønnlitterær skriving
Sæterlid, Andrea (Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva undersøker korleis elevane sine empatiske evner kan kome til uttrykk i skjønnlitterær skriving. Studien er ei innhaldsanalyse av elevane sine dagbøker, med utgangspunkt i novella Kunsten å myrde av Cora ... -
Lærerstudenten som leser - en undersøkelse av litterære erfaringer hos en gruppe norske og svenske lærerstudenter
Wicklund, Beret; Larsen, Ann Sylvi; Vikbrant, Gunilla (Peer reviewed; Journal article, 2016)I denne artikkelen presenteres en studie av hvilke litterære erfaringer en gruppe svenske ognorske lærerstudenter har ved inngangen til lærerstudiet. Forfatterne har flere a ̊rs erfaring medlitteraturundervisning ... -
Skjønnlitterære tendenser i barneskolen: En kvantitativ studie av et utvalg norsklærere fra 1.-7.trinn
Nysveen, Madeleine (Master thesis, 2024)Med en læreplan som inkluderer få føringer, står lærere i dag fritt til å velge skjønnlitteratur i klasserommet. Hva vet vi egentlig om hvilke tekster og forfattere som benyttes i litteraturundervisningen på barnetrinnet? ... -
"Æ trur vi må læs for å finn ut nå, æ" En studie av en gruppe sjettetrinnselevers litterære kompetanse
Høidal, Elisabeth (Master thesis, 2021)Undersøkelser (Rødnes, 2014; Torell, 2001; Kjelen, 2014) viser at norske elever har et forbedringspotensial når det kommer til litterære analyseferdigheter. Disse undersøkelsene er gjennomført i høyere del av utdanningsløpet, ...