Blar i Institutt for lærerutdanning på forfatter "Engvik, Gunnar"
-
Hvordan forstår lærere utfordringer i praksisopplæringen? En studie av eksamenstekster
Engvik, Gunnar (Journal article; Peer reviewed, 2018)Hensikten med artikkelen er å undersøke hvordan deltakere i en videreutdanning for praksislærere i en videregående skole forstår utfordringer i praksisopplæringen. I artikkelen besvares to forskningsspørsmål: Hvilke ... -
Kartlegging av kompetansemiljøenes arbeid med skolebasert kompetanseutvikling - høsten 2013
Dahl, Thomas; Engvik, Gunnar; Holter, Trine (Research report, 2014) -
Partnerskap inom lärarutbildning i Norge och Finland: historiska förutsättningar för og praktiklärares förståelse av professionell handledning
Østern, Maria Anna-Lena Viola; Svedlin, Renata; Engvik, Gunnar (Journal article, 2020)Syftet med denna artikel är att undersöka hur strävanden att professionalisera handledning i lärarutbildning i Norge och Finland genomförts och har resulterat i två olika partnerskapsmodeller. Fokus är i denna artikel på ... -
Skolebasert videreutdanning for praksislærere Utvikling i praksisveiledningen og i skolehverdagen gjennom bruk av «Lesson Study»? En case fra praksislærerutdanningen ved én av NTNUs universitetsskoler
Morud, Elin Bø; Engvik, Gunnar (Journal article; Peer reviewed, 2019)Hensikten med artikkelen er å undersøke og diskutere hvordan en skolebasert videreutdanning for praksislærere bidrar til utvikling i praksisveiledningen og i skolehverdagen, gjennom bruk av «Lesson Study». Analyser av ... -
Teori om praksisarkitektur i skolebasert videreutdanning av praksislærere ved en universitetsskole – en studie av responssløyfer mellom praksis og praksisarkitektur i to studentoppgaver
Østern, Maria Anna-Lena Viola; Engvik, Gunnar; Hansen, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2020)Abstract This study has inspiration from a theory about education, which describes how different practices are bundled together in practice projects. The study is part of the research project “From practice back to practice”. ... -
The importance of school leaders' engagement in socialising newly qualified teachers into the teaching profession
Engvik, Gunnar; Emstad, Anne Berit (Journal article; Peer reviewed, 2017)This article focuses on the importance of school leaders’ commitment to socialising newly qualified teachers (NQTs) into the teaching profession. Framed by a social constructivist perspective, the article is based on four ... -
Utdanning av praksislærere ved NTNUs universitetsskoler i 2016
Engvik, Gunnar; Østern, Anna-Lena (Research report, 2017)Denne rapporten presenterer piloten med skolebasert veilederutdanning ved NTNUs to universitetsskoler, Charlottenlund ungdomsskole og Charlottenlund videregående skole. Studiet ble gjennomført vår og høst 2016 og omfatter ...