Browsing Institutt for lærerutdanning by Author "Enge, Ole"
Now showing items 1-15 of 15
-
Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen
Valenta, Anita; Enge, Ole (Peer reviewed; Journal article, 2020)Forskere innen matematikkdidaktikk er tydelige på at økt vektlegging av arbeid med bevis allerede i grunnskolen støtter elevers meningsskaping i matematikk og danner grunnlag for utvikling av dyp forståelse for begreper ... -
Bruk av samtaler og diskusjoner i arbeid med generelle hypoteser
Steinsland, Marta (Master thesis, 2024)Temaet for denne studien er lærerens bruk av samtaler og diskusjoner for å utvikle elevenes arbeid innenfor generelle hypoteser. Her ser jeg på hvilke lærergrep læreren benytter seg av for å best mulig støtte og veilede ... -
Elevers arbeid med konkretiseringsmateriellet sjakkbrettet
Brønstad, Kristin Toresen (Master thesis, 2018) -
En kvalitativ studie av elevers utfordringer med negative tall på 4. trinn
Rødset, Anniken (Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å kartlegge hvilke utfordringer 4. trinnselever møter på når de arbeider med negative tall, og hvilke representasjoner de selv tar i bruk for løse oppgaver som inneholder negative tall. Målet ... -
Generalisering av figurmønster - En kvalitativ studie om hvilke utfordringer 5.klasseelever møter i generaliseringen av lineære figurmønster
Kvande, Malin (Master thesis, 2017) -
Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education
Arnesen, Kristin Krogh; Enge, Ole; Rø, Kirsti; Valenta, Anita (Chapter, 2019)Based on a commognitive framework, we analyse the reasoning-and-proving processes of two teachers, and we identify the actions and routines that are visible when working on a given task. The data consist of video recordings ... -
"Jeg vet hvorfor, men jeg synes det er så vanskelig å forklare" - En empirisk studie av hva som kjennetegner 6-7 åringens språk i samtale om matematikk
Midtsand, Maren Wettland (Master thesis, 2018) -
Klasseromsintervensjoner knyttet til bevis i grunnskolen
Eklo, Aasmund Fossheim; Vedvik, Daniel (Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven er en systematisk litteraturstudie som presenterer en oversikt over klasseromsforskning som forsøker å besvare utfordringer knyttet til læring og undervisning av bevis i grunnskolen. Det ... -
Narratives constructed in the discourse on early fractions
Enge, Ole; Valenta, Anita (Chapter, 2018) -
Rapport som tankeavslørende dokumentasjon i en modellfremkallende aktivitet.
Nygård, Ingrid Lokna (Master thesis, 2019) -
Resonnering og bevis: En kvalitativ studie av mulighetene for resonnering og bevis i en matematikklærebok for 8.trinn.
Wendelborg, Terese Amalie (Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvilke muligheter det er for resonnering og bevis i en lærebok skrevet til den nye læreplanen, LK20. Hensikten med studien er å bidra til forskningsfeltet angående resonnering og bevis i ... -
Revitalizing Sustainability in Mathematics Education: The Case of the New Norwegian Curriculum
Tesfamicael, Solomon A.; Enge, Ole (Peer reviewed; Journal article, 2024)This paper aims to discuss the revitalization of education for sustainable development (ESD) in mathematics education, particularly in relation to mathematics curricula for grades 1–10, using the example of the new Norwegian ... -
Samtalegrep i helklassesamtaler etter «utviklende opplæring» i matematikk
Johannessen, Marie (Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt samtalegrepene en lærer anvendte i helklassesamtalene til klasser som følger «utviklende opplæring» i matematikk. Formålet med studien var å få innsikt i kjennetegn ved samtalegrepene læreren ... -
Teaching practices promoting meta-level learning in work on exploration-requiring proving tasks
Valenta, Anita; Enge, Ole (Peer reviewed; Journal article, 2022)In this study, we explore teaching practices promoting students’ learning to prove in a context where students work on exploration-requiring proving tasks. In these tasks, the goal is to provide an argument for the validity ... -
Ungdomskoleelevers generaliseringsstrategier i møte med firgurmønster.
Holm, Mathilde, Eidem (Master thesis, 2023)Sammendrag I denne studien har det blitt undersøkt hvordan elever på 9.trinn generaliserer i arbeid med en figurmønsteroppgave. Målet med studien er å se på hvilke generaliseringsstrategier elevene tar i bruk, samt å få ...