Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på forfatter "Tveit, Arne"
-
''Det beste for familien er at vi er samkjørte'' - En kvalitativ studie om hvordan ulike fagpersoner i en kommune opplever bruken av «Sjekkliste for Det Gode Samarbeidet»
Lein, Tove-Karin (Master thesis, 2018)Tverrfaglig samarbeid kan være krevende, men når man får det til å fungere godt, vil det samlede tilbudet til barnet/ungdommen oppleves bedre koordinert, og være mer tilpasset den enkelte. For å sikre god kvalitet i det ... -
"Det handler om tillit, det handler om trygghet og det handler mange ganger bare om å vise at du er der": Lærer i den videregående skolen
Amdal, Oddveig Regine (Master thesis, 2014)I denne oppgaven valgte jeg en kvalitativ metode og et kvalitaivt forskningsintervju for å få tak i hva lærerene vektlegger for å oppnå kontakt med elevene. Oppgavens problemstilling har vært; Hva legger lærere på yrkesfaglig ... -
"Dinosaurskole i barnehage" - styrker utviklingen av barns sosiale kompetanse? : en kvalitativ studie av tre barnehagelæreres erfaringer med "Dinosaurskole i barnehage" som et tiltak for å styrke utviklingen av barns sosiale kompetanse
Iversen, Andrea (Master thesis, 2015)Fokuset i denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer barnehagelærere har omkring ”Dinosaurskole i barnehage” som et tiltak for å styrke utviklingen av barns sosiale kompetanse. Teoretisk utgangspunkt for ... -
Du er deg, du er viktig, jeg ser deg og jeg liker deg!: En kvalitativ studie av læreres relasjonsbygging
Solhaug, Kari (Master thesis, 2013)I denne studien er kvalitativt forskningsintervju benyttet for å få tilgang til læreres erfaringer, opplevelser og forståelse av relasjonsbygging til elever. Betydningen av en god relasjon mellom lærer og elev er kjent ... -
Læreres refleksjoner over læringshemmende atferd i klassen
Eriksen, Jaana Kristiina (Master thesis, 2023)Sammendrag Denne kvalitative studien omhandler hvordan lærere innenfor skolens ordinære opplæringstilbud ivaretar elever som viser læringshemmende atferd og arbeider med et godt klassemiljø. Læringshemmende atferd er i ... -
''Målet mitt er å få med alle...'' - En kvalitativ studie om hvordan en lærer inkluderer elever med spesielle behov
Nyborg, Tove Merete (Master thesis, 2017)Formålet med mitt studie var å finne ut hva en lærer gjør for å inkludere elever med spesielle behov i ordinær undervisning, og samtidig få innblikk i hennes tanker og refleksjoner som ligger til grunn for denne praksisen. ... -
Mobbebegrepets historie. En litteraturstudie av begrepets opprinnelse, utvikling og forståelse.
Rosén, Kia (Master thesis, 2021)Begrepet mobbing har gjennom sin vitenskapsteoretiske historie vært gjennom en lang forskningsferd siden begrepet første gang dukket opp i Norge. Mye har skjedd med både forståelsen og anvendelsen av begrepet siden skolelegen ... -
Relasjonen trumfer alt... - En kvalitativ intervjustudie av tre lærere sine erfaringer og tanker om sin egen rolle i å fremme god psykisk helse hos de yngste barna i skolen
Holsæter, Hanne Brudeseth (Master thesis, 2018)Tema for denne masteroppgaven er lærere på småskoletrinnet sine erfaringer med å bidra til å fremme god psykisk helse hos elevene, og hvordan lærere ser på sin egen rolle i forebygging og tilrettelegging av dette arbeidet ...