Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på forfatter "Schanke, Tuva"
-
Lekens betydning for inkludering, og tilrettelegging for lek i skolen En kvalitativ studie av læreres beskrivelser knyttet til leken i deres pedagogiske praksis
Waadeland, Anne Steinsbekk (Master thesis, 2022)Lekens betydning og lekens plass i skolen har de siste årene fått økt politisk oppmerksomhet. De Forente Nasjoner (FN) advarer eksplisitt mot et økende læringstrykk og vektlegging av «formell akademisk suksess» i barnas ... -
Når Pappa er Sinna Mann og Mamma en drage
Walaker, Vilde Fossum (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en multimodal kritisk diskursanalyse av bildebøkene Sinna Mann (2003) og Dragen (2018), begge skrevet av Gro Dahle og illustrert av Svein Nyhus. Studiens overordnede tema er vold i nære relasjoner. ... -
Preparing for and entering school
Schanke, Tuva (Doctoral theses at NTNU;2019:176, Doctoral thesis, 2019)Sammendrag Denne studien omhandlet barns deltakelse i skoleforberedende aktiviteter (SFA) i barnehage og utvalgte aktiviteter i første trinn. Det sentrale var å utforske interaksjoner mellom barna (5-6-åringer) og ... -
Selvvirksomhet og selvbestemmelse i barnehagen
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Schanke, Tuva (Chapter, 2023) -
Tidlig innsats hos barn med utagerende atferd
Hoff, Malin (Master thesis, 2022)I dag blir det brukt ulike begreper av både fagpersoner og ulike kilder når en snakker om utagerende atferd, og forståelsen av denne type atferd kan være så mangt. Fokuset på tidlig innsats har de senere årene fått en ... -
Tidlig innsats og inkluderende fellesskap i skolen
Alstad, Emma Louise (Master thesis, 2021)Tidlig innsats har de siste årene fått økende politisk oppmerksomhet, og står i dag som ett av prinsippene i regjeringens arbeid med å forbedre det norske utdanningssystemet (Kunnskapsdepartementet, 2020). Formålet i denne ...