Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på forfatter "Reinertsen, Anne Beate"
-
"Det handler jo om å spille videre på hverandre" : en kvalitativ studie om potensial for endring og utvikling ved samarbeid i barnehagens profesjonsfellesskap - med rom for forskjeller, klokskap og "dans"
Eid, Thina Johnsen (Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven viser til perspektiver som berører hvordan samarbeid i barnehagens profesjonsfellesskapet kan skape potensial for endring og utvikling i barnehagen som lærende organisasjon. Barnehagen er i dag en ... -
Etiske rom i møte med barn: En kritisk diskursanalytisk oppgave om formell læring i barnehagen
Sletten, Martine Juliussen (Master thesis, 2014) -
Hva skjer i øyeblikkene som bygger kunnskaper? : en materiell-diskursiv studie
Lysholm, Marit (Master thesis, 2016)Jeg har i dette studie vært opptatt av, i et mikroperspektiv, å få innsikt i hva som skjer i øyeblikkene som bygger kunnskaper i barnehagen. Gjennom egen praksis og videoopptak i barnehagerommet, har jeg vært nysgjerrig ... -
"Ikke svakhet og tvile - men man må tørre å si det" : tvilens sosiale status i barnehagepedagogiske praksiser
Bjørnbet, Sissel Mosve (Master thesis, 2015)I denne studien har jeg vært opptatt av hva barnehagelærere tenker om tvil i sine pedagogiske praksiser og videre hvilken status tvil har i slike praksiser. Oppgaven hører hjemme i en poststrukturell/posthuman tradisjon ... -
Konstruksjonen tid: opprettelse, opprettholdelse og endring
Berbyson, Rina Elise (Master thesis, 2017)Gjennom denne oppgaven eksperimenterer jeg med konstruksjonen tid i barnehagen, og begrepet tid med Deleuze og Guattaris (2015) teorier om blivelser og virkelighet. Gjennom å benytte meg av affektive innganger til kvalitativ ... -
Kropp som profesjon
Kirkaune, Karianne (Master thesis, 2016)Denne avhandlingen/masteroppgaven har fokuset på kropp som profesjon i barnehagen, og hvordan det kommer til uttrykk i voksnes møter med barn. Jeg har en posthuman vitenskapsteoretisk inngang (og utgang). Avhandlingen ... -
Læringens joik
Thomassen, Stine (Master thesis, 2017)Denne oppgaven er autoetnografisk, skrevet frem som en slags joik. Den er inspirert av joikens kvaliteter både som tekst og innhold. Den er et eksperiment, der jeg filosoferer rundt læringsbegrepet, og bruker joiken i en ... -
Språkkartlegging og inkludering av flerspråklige barn i barnehagen
Essahli Vik, Nassira (Doctoral theses at NTNU;2021:2, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag I Norge er språkkartlegging av barnehagebarn en omdiskutert praksis. Tilhengerne betrakter praksisen som et redskap for å gi barn den hjelpen de har behov for, og et tiltak for å bedre kvaliteten i barnehagen, ...