Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på forfatter "Hakel, Katja"
-
Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner
Eriksen, Stig; Hakel, Katja (Journal article; Peer reviewed, 2024)I Norge finnes to karriereveier innen undervisning og forskning i høyere utdanning. Veien fra stipendiat via førsteamanuensis til professor er den mest brukte. Men en tredel av de tilsatte i høyere utdanning er tilsatt i ... -
Førstelektorkvalifisering ved NTNU - Grunnlag for førstelektorkvalifisering, gjennomførte tilbud ved NTNU og anbefalinger for veien videre
Hakel, Katja; Skjeldestad, Kristin (Research report, 2022)Universitets- og høyskolelektorer i Norge som ønsker å kvalifisere seg til førstelektor som en alternativ karrierevei til et PhD-løp, må ifølge Forskrift om ansettelse og opprykk oppfylle følgende krav: (1) Dokumentert ... -
Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene
Hakel, Katja; Eriksen, Stig; Nordkvelle, Yngve Troye (Høgskolen i Innlandets oppdragsserie, Research report, 2023)Denne rapporten er resultatet av et felles forskningsprosjekt mellom Høgskolen i Innlandet og NTNU. Formålet med prosjektet var å avdekke bredden i søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene ved ... -
Læringsassistenters plass i kvalitetssystemer
Hakel, Katja (Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen undersøker jeg læringsassistenters plass i arbeidet med utdannings-kvalitet ved tre norske UH-institusjoner. Selv om nasjonale forskrifter implisitt omfatter bruken av læringsassistenter som del av ... -
Universitetslektorer- en neglisjert profesjonsgruppe?
Smith, Kari; Hakel, Katja; Kristin, Skjeldestad (Peer reviewed; Journal article, 2020)Profesjonell utvikling for ansatte i høyere utdanning er i stor grad knyttet til karriereutvikling. I Norge er det to karriereløp innenfor akademiet: dosentstigen og professorstigen. Universitetslektorer som ønsker å ...