Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på emneord "skole"
Viser treff 1-5 av 5
-
For tidlig fødte barns faglige og sosiale utfordringer: En litteraturstudie
(Master thesis, 2011)Bakgrunn, formål og problemstilling: I Norge er ca. 7,5 % av alle fødsler premature, et omfang på ca. 4400 barn per år. Forskning på prematuritet har stadfestet en økt risiko for skolefaglige vansker hos for tidlig fødte ... -
Hvilke subjektive opplevelser har foreldre og lærere av samarbeid mellom skole og hjem?: En Q-metodologisk studie av samarbeid mellom skole og hjem med fokus på foreldre til barn med ekstra tilretteleggingsbehov og lærerne til disse barna på barnetrinnet i grunnskolen
(Master thesis, 2013)The purpose of the thesis is to gain insight into parents and teacher’s subjective views on cooperation between school and home. The study will show if the selection of people, consisting of parents of children with ... -
Hvordan møter skolerådgivere elever med eksistensielle spørsmål og store livsspørsmål?: En kvalitativ studie om hvordan skolerådgivere møter livets store spørsmål
(Master thesis, 2011)Denne studien er en kvalitativ intervjustudie hvor jeg ser på hvordan skolerådgivere møter elever med dypere spørsmål i livet. Jeg har valgt en fenomenologisk inspirert metode for å få frem opplevelsene og erfaringene til ... -
Hvorfor sitte inne når alt håp er ute?: En kvantitativ studie med fokus på uterommet som læringsarena for 4.-10. trinn i en kommune i Sør-Trøndelag
(Master thesis, 2013)Skolen er en institusjon der alle skal gis anledning til realistiske utfordringer og krav. I uterommet er det snakk om kontekstbasert læring, hvor elevene gis førstehåndserfaringer ved å bruke hele kroppen og utnytte flere ... -
Relasjonen i fokus: En Q-metodologisk studie av hvilke relasjonskvaliteter skolerådgivere opplever som betydningsfulle i sitt arbeid med elever som rådsøkere
(Master thesis, 2011)Denne forskningsstudien undersøker skolerådgiveres opplevelse av viktige egenskaper i forhold til elever de møter i sin arbeidshverdag. Formålet med studien har vært å få økt forståelse og innsikt i hva rådgiverne vektlegger ...