Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på forfatter "Fikse, Camilla"
-
Hvordan forbindes dialog og intensjonell kulturendring i organisasjonskulturen? : en litteraturstudie
Eiken, Espen (Master thesis, 2015)I denne litteraturstudien har jeg undersøkt forbindelser mellom dialogisk kommunikasjon og intensjonelle kulturendringer i organisasjonslitteraturen. I faglitteraturen er det i liten grad gitt systematiske fremstillinger ... -
Hvordan legger praksisveilederne til rette for refleksjon blant studentene i trafikklærerutdanningen ved HINT?
Kristoffersen, Elke Heidi (Master thesis, 2015)I denne studien har jeg belyst hvordan praksisveilederne ved trafikklærerutdanningen på HiNT (Høgskolen i Nord-Trøndelag) gjennom sine arbeidsmåter legger til rette for refleksjon blant trafikklærerstudentene. Mine ... -
Hvordan opplever flyktninger på introduksjonsprogrammet at de lærer norsk best? : en Q-metodologisk studie om hvordan flyktninger selv erfarer egen språklæring
Skeie, Kjersti (Master thesis, 2017)Formålet med denne studien var å få innsikt i hvordan flyktninger erfarer egen språklæring under introduksjonsprogrammet. Motivet bak masteroppgavens tema var både altruistisk og egoistisk: Jeg ønsker at flyktninger skal ... -
Hvordan opplever lærere at medarbeidersamtaler bidrar til hjelp og utvikling i lærerrollen? En Q-metodologisk studie av læreres subjektive opplevelser av medarbeidersamtaler
Borchgrevink, Andreas (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i og å besvare problemstillingen: Hvordan opplever lærere at medarbeidersamtaler bidrar til hjelp og utvikling i lærerrollen? Hensikten er å belyse læreres ulike opplevelser ... -
Hvordan opplever veiledere til lærlinger veiledningssamtalene?
Trones, Tone Beate (Master thesis, 2020)I de siste årene har sentrale myndigheter, sammen med fagfeltet, hatt yrkesfag som et satsningsområde. Norge trenger flere fagarbeidere, og målet har vært å løfte status og få flere ungdommer til å velge yrkesfag. En av ... -
Hvordan oppleves lederrollen relatert til medarbeidere som må leve med sikkerhetsrisiko i sikkerhetskritiske organisasjoner?
Mæhlum, Marit (Master thesis, 2016)For snart 4 år siden kom jeg inn i denne organisasjonen og ble raskt nysgjerrig på lederrollen, som for mange innebar ansvar for store anlegg offshore eller avdelinger i deler av verden som var preget av uro og konflikter. ... -
Hvordan oppleves og erfares bruk av livsmestrende intervensjoner på en alternativ skolearena?
Reinås, Veronica Schanke (Master thesis, 2023)Det har i økende grad blitt rapportert om psykiske helseplager hos barn og unge. Folkehelserapporten fra 2023 indikerer at mellom 15-20% av denne demografiske gruppen opplever utfordringer knyttet til psykisk helse i en ... -
Hvordan oppleves overgangen fra nestkommanderende til skipssjef - med hovedvekt på relasjonsperspektivet?
Enstad, Maria (Master thesis, 2013)In my thesis I have given the Norwegian Navy, and current Commanders specific attention. I have emphasized the psychosocial, relational, and interpersonal changes that take place when one’s position is transformed from a ... -
Hvordan påvirker Grit og mindset ledelse og prestasjoner i en kunnskapsbasert organisasjon?
Westander, Andreas (Master thesis, 2018)SISU på finsk, Jävlar anamma på svensk, Grit på engelsk. Grit kan fritt oversettes til norsk med beslutsomhet eller lidenskap. Populærvitenskapelig som kunsten å ikke gi opp. Dynamisk mindset er evne til å anstrenge seg ... -
Hvordan psykologisk trygghet kan gjør borgerinvolveringstiltak til en trygg arena for identitet
Korn, Jama Philip (Master thesis, 2021)Sammendrag Denne studien skal bidra til en økt forståelse av hvordan rådgivningsvitenskapsteorier kan anvendes i forbindelse med borgerinvolveringstiltak. Jeg ønsker å løfte blikket for hvordan temaene identitet og psykologisk ... -
''Jeg har tenkt på det før, men ikke sagt det'' - En kvalitativ studie om hvordan ungdom opplever å uttrykke seg ved hjelp av et samtaleverktøy
Søderblom, Trine Sofie (Master thesis, 2018)I møte med ungdom ønsker den profesjonelle hjelperen å bidra til vekst og utvikling hos den unge. Profesjonelle samtaler er utfordrende, både for ungdom og for hjelpere. Ungdom synes det er vanskelig å snakke om seg selv, ... -
"Kombinasjonsideen" : en kvalitativ intervjustudie av opplevelsen av relasjonelt samspill som påvirkningsfaktor for kreative prosesser i team
Hilstad, Erling Bøhn (Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven omhandler temaene kreativitet, relasjonelt samspill og team. Problemstillingen tar sikte på å legge til rette for økt innsikt i hvordan opplevelsen av det relasjonelle samspillet i team kan påvirke ... -
Kontaineren
Steinshylla, Bente Kjønstad (Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i temaet konflikthåndtering. Samfunnet vi lever i er i rask utvikling, med mange endringer, forhold og interesser vi må ta stilling til. Gjennom globalisering knyttes mennesker tettere ... -
Leders bruk av fysisk kontakt som del av kommunikasjonen : en Q-metodisk undersøkelse av gruppemedlemmers holdninger til leders bruk av fysisk kontakt, og hvilken betydning det kan få for en leder som ønsker å etablere en tillitsfull og anerkjennende relasjon med gruppemedlemmene
Jensen, Tuva Christina Gripp (Master thesis, 2016)Denne studien har til hensikt å bidra til bevisstgjøring og mer kunnskap om hvilke holdninger som eksisterer i forhold til bruk av fysisk kontakt på arbeidsplassen, og hvilke konsekvenser en slik tilnærming kan gi for ... -
Lederskap i en effektiviseringsprosess - ''Det viktigste er bevissthetsgjøringen om at du faktisk tenker effektivitet i alle beslutninger og alle ledd''
Fjellvær, Line (Master thesis, 2018)Alle organisasjoner er avhengig av sine omgivelser og styres både av endringskrefter i omgi-velsene og av interne forhold. Bakgrunnen for denne kvalitative masterstudien er avbyråkrati-serings- og effektiviseringsreformen ... -
Lederskapsutvikling: Ledelse – det handler om å bry seg. En Kvalitativ studie av erfarne lederes opplevelse av sine ledelsesreiser
Valle, Hilde Furuholt (Master thesis, 2018)Tema for denne studien er lederskapsutvikling. Med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever erfarne ledere sin ledelsesreise fram til den lederen de er i dag? Er hensikten å få innsikt i hva erfarne ledere har ... -
Lytting i lederskap - « Det handler om mer enn å høre »: En kvalitativ intervjustudie av lederes opplevelse av lytting i utøvelse av lederskap
Storeide, Kaja (Master thesis, 2013)The art and skill of listening can have great potential as a leadership capacity to develop, in a world with increasing demands and complexity in response to our challenges of global sustainability. The study found that ... -
Lærekandidaters opplæring og framtidsutsikter : en Q-metodologisk studie om hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater slik at de skal oppleve mestring og bli en ressurs i arbeidsmarkedet
Hanssen, Grete (Master thesis, 2016)Formålet med denne masterstudien har vært å få et innblikk i hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater for at de skal oppleve mestring og ha mulighet for en jobb etter endt opplæring. Lærekandidater følger ... -
Læring i en ny arbeidshverdag - En Q-metodologisk studie om opplevelsen av læring i et arbeidsliv preget av både fysiske og digitale møteplasser
Hopsø, Trine (Master thesis, 2023)Denne studien handler om læring i arbeidslivet, med fokus på den nye arbeidshverdagen som oppsto i kjølvannet av koronapandemien. I dagens arbeidsliv skjer det sosiale samspillet mellom ansatte både fysisk og digitalt. ... -
”Making others great”: En kvalitativ studie i samarbeid med Microsoft Norge om lederens opplevelse av det relasjonelle samspillet i medarbeidersamtalen
Tvetene, Ingrid Eline Stranna (Master thesis, 2014)The purpose of this study has been to gain insight in what managers perceive as important in relationship with their employees in the performance appraisal conversation. The study highlights how four leaders in Microsoft ...