Browsing Institutt for sosiologi og statsvitenskap by Author "Magin, Melanie"
Now showing items 21-40 of 58
-
Instagram, en plattform for selvprentasjon og et skjevt bilde av virkeligheten?
Vindheim, Veslemøy (Master thesis, 2020) -
Kampen om tilværelsen
Barstad, Charlotte (Master thesis, 2019)Sosiale medier er en viktig plattform for politisk kommunikasjon, og er et viktig redskap for politikere til å nå ut til velgere. Facebook er det sosiale mediet som har størst brukerskare blant nordmenn. Denne studien ... -
Keep Them Engaged! Investigating the Effects of Self-centered Social Media Communication Style on User Engagement in 12 European Countries
Bene, Márton; Ceron, Andrea; Fenoll, Vicente; Haßler, Jörg; Kruschinski, Simon; Larsson, Anders Olof; Magin, Melanie; Schlosser, Katharina; Wurst, Anna-Katharina (Peer reviewed; Journal article, 2022)On Facebook, patterns of user engagement largely shape what types of political contents citizens can see on the platform. Higher engagement leads to higher visibility. Therefore, one of the major goals of political actors’ ... -
Livet på Instagram blant unge vaksne - verknaden av eit personalisert fotonettverk
Sørheim, Anette Kronstad (Master thesis, 2019)Denne masteroppgåva rettar fokus mot unge vaksne sin Instagram-bruk, korleis dei personaliserer Instagram, og korleis dei opplev personalisering gjort av dei sjølv og algoritmar. Samtidig som bruk av Instagram og andre ... -
Lokal politisk kommunikasjon: Personifisering i stedet for profesjonalisering?
Ludvigsen, Simen Endregaard (Master thesis, 2019)Forskningen på lokal politisk kommunikasjon har så langt blitt forsømt i akademia. Derfor har denne oppgaven til hensikt å undersøke refleksjonene og oppfatningene av sosiale medier og politisk strategisk kommunikasjon på ... -
Loopholes in the Echo Chambers: How the Echo Chamber Metaphor Oversimplifies the Effects of Information Gateways on Opinion Expression
Geiss, Stefan; Magin, Melanie; Jürgens, Pascal; Stark, Birgit (Peer reviewed; Journal article, 2021)Social media (SM) are often regarded drivers of personalized echo chambers in which only ideas resonante that individuals already hold, leading to more extreme opinions and intensified opinion expression. However, recent ... -
Meksikanere i møte med Norge
Kalfoss, Ingrid Guldhaug (Bachelor thesis, 2019) -
Mellom deling og beskyttelse av personopplysninger: En kvalitativ studie av nordmenns beskrivelser av personvern
Røstad-Tollefsen, Kristian August (Master thesis, 2023)Personvern er et aktuelt tema i dagens datadrevne samfunn, der omfattende digitaliseringsprosesser og teknologisk utvikling ofte går på bekostning av individets personvern. Flere forskningsstudier viser at individer ... -
Menn, kvinner og bloggere
Kilaas, Idun S. (Bachelor thesis, 2019)Offentlige kommentarfelt finnes i dag på de fleste sosiale mediekanaler og nettaviser. Her er det rom for alles tanker og meninger, og man kan nesten si at man bidrar i demokratiet ved å publisere kommentarer. Likevel er ... -
Missed opportunity to connect with European citizens? Europarties’ communication on Facebook during the 2019 European election campaign
Wurst, Anna-Katharina; Fenoll, Vicente; Haßler, Jörg; Kruschinski, Simon; Magin, Melanie; Rußmann, Uta; Schlosser, Katharina (Peer reviewed; Journal article, 2022)The digitization of political communication and major transformations in the European Union (EU) have altered the conditions for European election campaigns. Whereas national political parties remain highly visible political ... -
"Nå er det ‘vanlige folk’ sin tur til å bli fattige" - En diskursanalyse av hvordan norske nettaviser fremstiller fattigdom i 2022.
Bjørnerås, Ida Lovise (Master thesis, 2023)Forskningsprosjektet som masteroppgaven utgjør, tar for seg hvilke diskurser om fattigdom som fremstilles i norske medier i 2022. Ønsket om å undersøke dette var et resultat av økt oppmerksomhet rundt temaet på grunn av ... -
The Normativity of Communication Research: A Content Analysis of Normative Claims in Peer-Reviewed Journal Articles (1970–2014)
Geise, Stephanie; Klinger, Ulrike; Magin, Melanie; Müller, Kathrin Friederike; Nitsch, Cordula; Riesmeyer, Claudia; Rothenberger, Liane; Schumann, Christina; Sehl, Annika; Wallner, Cornelia; Zillich, Arne Freya (Peer reviewed; Journal article, 2021)In times of rapid media change, society is increasingly asking for expertise from communication research. Well-founded assessments of current developments require knowledge of the normative foundations of the discipline, ... -
Nybrottsarbeid, personvernutfordringer og forbud: En kvalitativ casestudie av framing av Smittestoppappen.
Karlberg, Anne-Maren (Master thesis, 2021)I denne studien undersøkes framingen av den første versjonen av Smittestopp-appen, i pressemeldinger og nyhetsartikler fra mars til september 2020. Dette gjøres gjennom en kvalitativ innholdsanalyse av pressemeldinger fra ... -
Nyhetsmedienes fremstilling av matsikkerhet i en usikker tid. En kvantitativ innholdsanalyse av norske nettavisers fremstilling av matsikkerhet før og etter utbruddet av krigen i Ukraina.
Østerhus, Synnøve (Master thesis, 2023)Russland og Ukraina er to av verdens viktigste eksportører av landbruksvarer som for eksempel hvete, mais og solsikkeprodukter. Krigen i Ukraina påvirker den globale matsikkerheten negativt, blant annet ved å forstyrre ... -
"Ord og bilder er mektige våpen. Misbruk dem ikke!": En kvalitativ innholdsanalyse av norske alternative og tradisjonelle medier sin dekning av innvandring.
Nilssen, Nina Sørlie (Master thesis, 2021)De høyreorienterte alternative mediene har nylig fått fremtredelse og til en viss grad innflytelse på offentlig diskurs og valg. I kjølvannet av dette har de alternative mediene blitt et spørsmål om offentlig bekymring, ... -
Patterns of Negative Campaigning during the 2019 European Election: Political Parties’ Facebook Posts and Users’ Sharing Behaviour across Twelve Countries
Baranowski, Paweł; Kruschinski, Simon; Russmann, Uta; Haβler, Jörg; Magin, Melanie; Márton, Bene; Ceron, Andrea; Jackson, Daniel; Lilleker, Darren (Peer reviewed; Journal article, 2022)Focusing on the 2019 European Parliament campaign, we investigate parties’ engagement in negative campaigning on Facebook and the relationship to a parties’ ideology and their status as governing versus opposition party ... -
På leting etter utenlandsk informasjonspåvirkning En analyse av det norske kommunestyre- og fylkestingsvalget 2019 (Rapport på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet)
Grøtan, Tor Olav; Fiskvik, Jannicke; Haro, Peter Halland; Auran, Per Gunnar; Mathisen, Bjørn Magnus; Karlsen, Geir Hågen; Magin, Melanie; Brandtzæg, Petter Bae (Research report, 2020)Rapporten beskriver en systematisk undersøkelse av mulige målrettede informasjonspåvirkningsforsøk fra utenlandske aktører på ulike digitale plattformer i forbindelse med det norske kommunestyre- og fylkestingsvalget 9. ... -
På leting etter utenlandsk informasjonspåvirkning. En analyse av det norske kommunestyre- og fylkestingsvalget 2019. SINTEF rapport 2019:01292
Grøtan, Tor Olav; Fiskvik, Jannicke; Haro, Peter Halland; Auran, Per Gunnar; Mathisen, Bjørn Magnus; Magin, Melanie; Brandtzæg, Petter Bae; Karlsen, Geir Hågen (Research report, 2019)Rapporten beskriver en systematisk undersøkelse av mulige målrettede informasjonspåvirkningsforsøk fra utenlandske aktører på ulike digitale plattformer i forbindelse med det norske kommunestyre- og fylkestingsvalget 9. ... -
Personalisering i norsk politikk: En kombinert kvantitativ og kvalitativ studie av fire norske partiledere sin Facebook-side og Instagram-konto.
Bjørnstad, Helga Marie (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven retter fokus mot personalisering i norsk politikk på sosiale medier. Sosiale medier har etterhvert blitt en del av norske politikere sin kampanjestrategi og blir brukt for markedsføring, mobilisering ... -
Political Issues in Social Media Campaigns for National Elections: A Plea for Comparative Research
Bene, Márton; Magin, Melanie; Haßler, Jörg (Peer reviewed; Journal article, 2024)As ideological, class-based voting has waned, issue-based voting has become more prevalent. Political parties can sway election outcomes by promoting certain topics, particularly on social media, which has become pivotal ...