• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kampen om tilværelsen

Barstad, Charlotte
Master thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:2496720.pdf (7.148Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619190
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [1772]
Sammendrag
Sosiale medier er en viktig plattform for politisk kommunikasjon, og er et viktig redskap

for politikere til å nå ut til velgere. Facebook er det sosiale mediet som har størst

brukerskare blant nordmenn. Denne studien undersøker hvordan partiledere benyttet seg

av strategier som personalisering, incivility, horse race, agendasetting og sakseierskap

på sosiale medier under valgkampen 2017. Ved hjelp av kvalitativ innholdsanalyse

kommer studien frem til at personalisering var den viktigste strategien for

kommunikasjon på Facebook under valgkampen 2017 for partilederne. Dette kan ha

sammenheng med at partilederne ønsker å skille seg fra de andre, men også fordi det er

en viss forventing fra velgerne at de ikke skal fremstå feilfrie, som igjen fører til en

tettere relasjon mellom velger og partileder. Negativitet hadde også svært liten plass i

partiledernes Facebook-innlegg. Dette motstrider også tidligere forskning som antyder at

incivility har fått en større plass i politisk kommunikasjon de senere årene. I tillegg

benytter partilederne seg av strategier som tradisjonelt har vært knyttet til politisk

kommunikasjon i massemediene. Dette kan ha en sammenheng med at partilederne

ønsker større makt til å påvirke den politiske samtalen i større grad enn tidligere. Det

kan også knyttes til at partilederne ønsker å fremstille sitt parti som større enn deres

faktiske størrelse, fordi dette kan trekke til seg velgere.
 
Social media has become an important platform for political communication, and is an

important tool for politicians to reach out to the voters. Facebook is the largest social

media platform in Norway. This study will analyse how the party leaders used strategies

like personalisation, incivility, horse race, agendasetting and issue ownership on social

media during the election campaign 2017. With qualitative content analysis as a method,

the study shows that personalisation was the most important strategy that the party

leaders used on Facebook during the election campaign 2017. This can be related to the

importance for the party leaders to stand out, but also because it is an expectation from

the voters that the party leaders need to show their flawless side. This can lead to a

better relationship between the party leaders and the voters. Negativity was nearly

absent from the Facebook posts from the party leaders. This contradicts earliers studies,

which suggest that incivility has gotten a bigger role in politicial communication in the

later years. The party leaders also use strategies that traditionally have been related to

political communication in the mass media. This can be related to that the party leaders

wish to influence the political conversation in a bigger degree than they had before. They

also want to present their party as a bigger party that their actual size, because this can

lead to them getting more voters.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit