Kampen om tilværelsen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619190Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sosiale medier er en viktig plattform for politisk kommunikasjon, og er et viktig redskapfor politikere til å nå ut til velgere. Facebook er det sosiale mediet som har størstbrukerskare blant nordmenn. Denne studien undersøker hvordan partiledere benyttet segav strategier som personalisering, incivility, horse race, agendasetting og sakseierskappå sosiale medier under valgkampen 2017. Ved hjelp av kvalitativ innholdsanalysekommer studien frem til at personalisering var den viktigste strategien forkommunikasjon på Facebook under valgkampen 2017 for partilederne. Dette kan hasammenheng med at partilederne ønsker å skille seg fra de andre, men også fordi det eren viss forventing fra velgerne at de ikke skal fremstå feilfrie, som igjen fører til entettere relasjon mellom velger og partileder. Negativitet hadde også svært liten plass ipartiledernes Facebook-innlegg. Dette motstrider også tidligere forskning som antyder atincivility har fått en større plass i politisk kommunikasjon de senere årene. I tilleggbenytter partilederne seg av strategier som tradisjonelt har vært knyttet til politiskkommunikasjon i massemediene. Dette kan ha en sammenheng med at partilederneønsker større makt til å påvirke den politiske samtalen i større grad enn tidligere. Detkan også knyttes til at partilederne ønsker å fremstille sitt parti som større enn deresfaktiske størrelse, fordi dette kan trekke til seg velgere. Social media has become an important platform for political communication, and is animportant tool for politicians to reach out to the voters. Facebook is the largest socialmedia platform in Norway. This study will analyse how the party leaders used strategieslike personalisation, incivility, horse race, agendasetting and issue ownership on socialmedia during the election campaign 2017. With qualitative content analysis as a method,the study shows that personalisation was the most important strategy that the partyleaders used on Facebook during the election campaign 2017. This can be related to theimportance for the party leaders to stand out, but also because it is an expectation fromthe voters that the party leaders need to show their flawless side. This can lead to abetter relationship between the party leaders and the voters. Negativity was nearlyabsent from the Facebook posts from the party leaders. This contradicts earliers studies,which suggest that incivility has gotten a bigger role in politicial communication in thelater years. The party leaders also use strategies that traditionally have been related topolitical communication in the mass media. This can be related to that the party leaderswish to influence the political conversation in a bigger degree than they had before. Theyalso want to present their party as a bigger party that their actual size, because this canlead to them getting more voters.