Blar i Institutt for sosialt arbeid på forfatter "Kermit, Patrick"
-
Being present in a good way: Interpreters’ reflections on working in staff- and workplace interpreting in Norway
Evans-Jordan, Sarah (Master thesis, 2014)Undersøkelsen som denne oppgaven bygger på har til hensikt å belyse ordningen Tolk på arbeidsplass (TPA), hvor tegnspråklige døve arbeidstakere har rett til tolk på sine arbeidsplasser. Undersøkelsen består av kvalitative ... -
Cochleaimplantat og normalisering av døve barn: En kritisk diskursanalyse
Maliar, Dalita (Master thesis, 2012)Cochleaimplantat er et nytt medisinsk audiologisk gjennombrudd med fokus på lyd og hørsel. Dette har satt i gang nye diskusjoner om hvilken språkopplæring døve barn burde ha. Operasjon av døve barn med cochleaimplantatteknologien, ... -
"Det er nok ytterst få, om noen, som får avslag når de har krav på det. Det er heller det motsatte som skjer, at de som ikke har krav på det får det" : en studie av saksbehandlere og rådgivere på en NAV hjelpemiddelsentral og deres bruk av skjønn i møte med brukere
Jakobsen, Joakim (Master thesis, 2015)Denne oppgaven tar for seg hvordan skjønn utøves på en NAV hjelpemiddelsentral i en stor kommune i Norge. Det er en kvalitativ studie som har brukt en semistrukturert intervjuundersøkelse, og analysert ved bruk av ... -
Døve innvandrere og flyktninger i møte med offentlige tjenester - Kommunikasjon, trygghet og tillit
Sinkaberg, Rannveig Frøseth (Master thesis, 2017)Målet med denne kvalitative studien er å se hvilke erfaringer og opplevelser døve innvandrere, som bruker Rådgivningstjenesten for døve og døvblinde i Trondheim kommune, har i møte med det offentlige tjenesteapparat, og ... -
Døve og sterkt tunghørte pasienter i somatiske sykehus: Likeverdige offentlige helsetjenester?
Løkken, Marita (Master thesis, 2014)Hensikten med masteroppgaven er å belyse hvordan døve og sterkt tunghørte opplever å være pasienter i somatiske sykehus, og hvordan det fungerer med og uten tolk. Dette er belyst særlig på bakgrunn av en relasjonell ... -
Funksjonshemmede ungdommer i overgangen til arbeidsliv og deres karriereinsentiver - En sammenligning mellom funksjonshemmede og andre ungdommer
Mafukidze, Sarah (Master thesis, 2017)Dette er en kvantitativ masterstudie basert på 120 besvarelser på spørreundersøkelser innsamlet av NTNU Samfunnsforskning. Spørreundersøkelsene er sendt ut via NAV til 2000 ungdommer som er registrert som mottakere av ... -
Gatekeeping in professional higher education in Norway: ambivalence among academic staff and placement supervisors towards students with disabilities
Langørgen, Eli; Kermit, Patrick; Magnus, Eva (Journal article; Peer reviewed, 2018)Despite legislative regulations, many students with disabilities face barriers to their participation in higher education. In professional education, the requirements for placement practice add to the barriers for both ... -
Kampen for kontroll : en kvalitativ studie om opplevelsen av arbeidshverdagen og betydningsfulle forhold for arbeidsdeltakelse hos mennesker med nedsatt hørsel
Nilsen, Anita Blakstad (Master thesis, 2016)Bakgrunn og formål: Nedsatt hørsel er en av de vanligste funksjonsnedsettelsene i verden i dag, og forekomsten av hørselstap i befolkningen er økende. En hørselsnedsettelse kan føre til en rekke negative konsekvenser, - ... -
Rett forstått? - Politiets erfaringer fra avhør av mennesker med utviklingshemming
Dahl, Nina Christine (Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien er å belyse utviklingshemmedes møte med strafferettspleien. Problemstillingen i oppgaven er «Hvordan vurderer ansatte i politiet utviklingshemmedes møte med strafferettspleien?» med underspørsmålene ... -
Rett forstått? Politiets erfaringer fra avhør av mennesker med utviklingshemming
Dahl, Nina Christine (Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien er å belyse utviklingshemmedes møte med strafferettspleien. Problemstillingen i oppgaven er «Hvordan vurderer ansatte i politiet utviklingshemmedes møte med strafferettspleien?» med underspørsmålene ... -
Sosialt liv og psykiske vansker - En relasjonell tilnærming
Rio, Anja (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven fra studiet Funksjonshemming og samfunn ved NTNU ser nærmere på hvordan mennesker med psykiske vansker opplever sitt sosiale liv. Jeg har brukt perspektiver fra den relasjonelle modellen for funksjonshemming ... -
Tilrettelegging i skolen. Fem døve og hørselshemmedes erfaringer fra norsk skolevesen og deres opplevelse av tilrettelegging
Mastoor, Mohamad Murtaza Massood (Master thesis, 2020)Denne oppgaven tar for seg døve og hørselshemmedes erfaringer knyttet skolegang i forskjellige skoletyper. Sentrale tema som har blitt undersøkt er: deltakelse, læring, kommunikasjon og tilrettelegging. Kvalitativ metode, ... -
Tolkemediert undervisning for tegnspråklige elever i videregående skole: En analyse av undervisningstolkers rollesett
Berge, Sigrid Slettebakk (Doctoral theses at NTNU;2016:195, Doctoral thesis, 2016)Avhandlingen belyser faglig og sosial inkludering av tegnspråklige elever i tolkemediert undervisning i videregående skole, med et særskilt fokus på undervisningstolkens rollesett og hvilket ansvar de tar og ikke tar i ... -
"Vi gjør jo forskjellige ting, det har litt med hvorfor man har prosjekt sammen å gjøre da" - En studie av opplevelse og forståelse av likeverd i et prosjekt hvor forskere og medforskere som har utviklingshemming forsker sammen
Werner, Guro Fiskergård (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven søker å belyse hvordan forskere og medforskere ansatt i et forskningsprosjekt opplever og forstår likeverd i deres samarbeid. Videre diskuteres det om begrepet likeverd er meningsfullt for å beskrive ...