Blar i Institutt for sosialt arbeid på tittel
Viser treff 1202-1221 av 1382
-
Tidligere barnevernsbarn - en kvalitativ studie av voksnes erfaringer og opplevelser som har bidratt til mestring av livet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på et semistrukturert intervju med sju tidligere barnevernsbarn. Følgende problemstilling belyses: «Hvilke erfaringer og opplevelser har bidratt til mestring ... -
Tightrope walking: external impact factors on workplace health management in small-scale enterprises
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Small-scale enterprises (SSEs) are important for ensuring growth, innovation, job creation, and social integration in working life. Research shows that SSEs pay little attention to and have insufficient competence in ... -
Tilbakeføring av barn plassert i fosterhjem etter omsorgsovertakelse. Innvirkninger, behov og oppvekstsvilkår
(Bachelor thesis, 2022)Temaet som belyses i denne bacheloroppgaven er tilbakeføring av barn plassert i fosterhjem etter omsorgsovertakelse. Oppgaven er basert på problemstillingen Er målet om tilbakeføring til det beste for barnet etter en ... -
Tilfredshet med skolearbeidet i et salutogent perspektiv: En kvantitativ undersøkelse av grunnskoleelever fra 1.-10. klasse
(Master thesis, 2014)Academic satisfaction among school children in grades 1-10 in a salutogenic perspective Objective: Academic achievements among school children are typically of great concern in politics and research whereas determinants ... -
Tilhørighet i Norge : en studie av ungdom med innvandrerbakgrunn sin opplevelse av tilhørighet i Norge
(Master thesis, 2016)Denne studien belyser ungdom med innvandrerbakgrunn i Norge sin stemme. Fokuset er på hvordan disse ungdommene opplever tilhørighet i Norge. Studien viser flere ulike arenaer hvor ungdommene opplever tilhørighet, som for ... -
Tilknytning og tilknytningsatferd: Sped- og småbarn i samspill
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven er gjennomført som litteraturstudie og tar for seg tilknytning i sped- og småbarnsalder fra nyfødt til tre år. Grunnlaget for oppgaven blir sett ut i fra et barnevernsfaglig ståsted for å kunne forstå ... -
Tilknytning og tvangsbruk ved barnevernsinstitusjoner
(Bachelor thesis, 2021)Undersøkelser viser at tvangsbruken er stadig økende på barnevernsinstitusjoner samt at barn og unge synes at bruken av tvang er en skremmende del av hverdagen på institusjon. I tillegg mener barn og unge at voksne som ... -
Tillit eller mistillit i barnevernet blant innvandrere.
(Bachelor thesis, 2020)Relasjonen mellom barnevernets arbeid og innvandrere har hatt en økende aktualitet de seneste årene. Både forskning, informasjon fra innvandrerorganisasjoner og oppslag i mediene viser at mange familier med innvandrerbakgrunn ... -
Tillit i relasjonsbygging
(Bachelor thesis, 2021)SAMMENDRAG Relasjoner mellom foreldre i barnevernet og en barnevernspedagog utvikles ofte i komplekse situasjoner og i den sammenheng kan fenomenet tillit være avgjørende for hvor vellykket interaksjonene mellom foreldre ... -
Tillit mellom innvandrere og barnevernet
(Bachelor thesis, 2023)Temaet for denne bacheloroppgaven er innvandrere og barnevernet. Problemstillingen for oppgaven tyder slik: Hva skaper tillit mellom innvandrere og barnevernet? Metoden for å besvare denne problemstillingen er litteraturstudie. ... -
Tillit til barnevernet blant familier med etnisk minoritetsbakgrunn
(Bachelor thesis, 2023)Denne oppgaven fokuserer på hva som former og påvirker tilliten til barnevernet blant familier med etnisk minoritetsbakgrunn. Det er kjent at denne gruppen er overrepresentert i statistikken over familier som mottar hjelp ... -
Tilrettelegging for innvandrere i rusbehandling
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven handler om innvandrere sine behov i rusbehandling, og tilrettelegging i lys av målet om likeverdig behandling i helsetjenestene. Problemstillingen er: Hvilke opplevelser har innvandrere med rusbehandling, ... -
Tilrettelegging i skolen. Fem døve og hørselshemmedes erfaringer fra norsk skolevesen og deres opplevelse av tilrettelegging
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven tar for seg døve og hørselshemmedes erfaringer knyttet skolegang i forskjellige skoletyper. Sentrale tema som har blitt undersøkt er: deltakelse, læring, kommunikasjon og tilrettelegging. Kvalitativ metode, ... -
Tilrettelegging på arbeidsplassen
(Master thesis, 2012) -
Tiltak i Nav rettet mot barn og unge - Å vokse opp i en familie med lav sosioøkonomisk status
(Bachelor thesis, 2022)Barn og unge som vokser opp i familier med lav sosioøkonomisk status, har større sannsynlighet for å oppleve helseproblemer og utfordringer knyttet til skolen og skoleprestasjoner. I tillegg til dette, har sosioøkonomisk ... -
Tiltak mot digital mobbing hos barn og ungdom
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven undersøker problemstillingen: «Hvilken påvirkning har digital mobbing på velvære til barn og ungdom i alderen 13-19 år, og hvordan kan profesjonsutøvere forebygge eller bidra til minimering av digital ... -
Tittel: "Hvem er jeg? - døv, hørende eller tunghørt?" Undertittel: - En kvalitativ studie av unge tegnspråkliges narrativer om utforming av identitet
(Master thesis, 2022)Sammendrag Identiteten sier noe om hvem vi er, og hvem vi ønsker å være. Denne oppgaven tar for seg unge tegnspråkliges identitet. Jeg ser ikke bare på at identitet utformes med bakgrunn i et lingvistisk fellesskap. Oppgavens ... -
Tittel: På hvilken måte kan dyr være døråpner i miljøterapien? Undertittel: Dyreassisterte intervensjoner på barneverninstitusjon.
(Bachelor thesis, 2021)Temaet for denne bacheloroppgaven er dyreassisterte intervensjoner på barneverninstitusjon. Problemstillingen er derfor følgende: På hvilken måte kan dyr være døråpner i miljøterapien? Hensikten med denne oppgaven er ... -
Tolkemediert undervisning for tegnspråklige elever i videregående skole: En analyse av undervisningstolkers rollesett
(Doctoral theses at NTNU;2016:195, Doctoral thesis, 2016)Avhandlingen belyser faglig og sosial inkludering av tegnspråklige elever i tolkemediert undervisning i videregående skole, med et særskilt fokus på undervisningstolkens rollesett og hvilket ansvar de tar og ikke tar i ...