Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Journals "FoU i praksis"
Now showing items 1-9 of 9
-
Begrunnelser for å praktisere kjønnsdelt kroppsøving i norsk skole
(Peer reviewed; Journal article, 2016)I dagens skole er kjønnsblandet undervisning grunnregelen. Allikevel er det ikke uvanlig at jenter og gutter har undervisning i kjønnsdelte grupper i kroppsøving. I studien som ligger til grunn for denne artikkelen, utforskes ... -
«Det er veldig sånn at det er et valg for livet»
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I 10. klasse i ungdomsskolen må elevene gjøre valg av stor betydning for sitt senere liv. Hva skal de bli? Dette prosjektet fulgte 1025 ungdommer fra 10. klasse i 11 ungdomsskoler over i videregående skole og har ... -
En studie av skolebasert kompetanseutvikling i lokale kontekster
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Internasjonal litteratur gir god dokumentasjon av hvilke faktorer som fremmer skoleutvikling. Konteksten som læringsprosesser foregår i, er viktig for læringsutbytte, og norsk skole avviker på mange områder fra den skolen ... -
Læreres beskrivelser av eget arbeid med Ungdomsbedrift
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I artikkelen presenteres og drøftes funn fra en kvalitativ studie av læreres beskrivelser av eget arbeid med programmet Ungdomsbedrift i videregående skole. Studien bygger på analyser av fokusgruppeintervju med tolv ... -
Mestring i Ungdomsbedrift: risiko, virkelighetsnærhet og selvregulering
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker hvordan elever ved to europeiske videregående skoler opplever mestring i forbindelse med Ungdomsbedrift (UB). Data er samlet inn fra to skoler, en i Finland og en i Latvia. Det er gjennomført ... -
Sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjekter og skoleprestasjoner i fem europeiske land
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Det er ulike formål med entreprenørskapsutdanning, og en kan skjelne mellom utdanning om, for og gjennom entreprenørskap. I gjennom-tilnærmingen brukes entreprenørskapsrelaterte prosesser som arbeidsform for å oppnå bestemte ... -
Sammenhenger mellom deltakelse i Ungdomsbedrift og indre motivasjon og innsats i videregående skole
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen ser på sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjektet Ungdomsbedrift (UB) og elevers indre motivasjon og skoleinnsats. Både den norske satsingen og EU-satsingen på entreprenørskap er delvis begrunnet ... -
Videreutdanning i yrkesfaglige programfag: Læreres opplevelser av studiets betydning for egen læring og yrkesutøvelsen i skolen
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Denne artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse som fokuserer på læreres læring. I vår undersøkelse retter vi oppmerksomheten mot lærere som har tatt videreutdanning i de yrkesfaglige programfagene restaurantog ... -
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. ...