Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 7861-7880 of 14047
-
Lærernes bruk av digitale kartressurser
(Bachelor thesis, 2021)I denne forskningsoppgaven har jeg tatt for meg lærerens bruk av digitale kartressurser i skolesammenheng, og har i den anledningen benyttet meg av kvalitativt intervju, og intervjuet tre lærere fra praksisskolen jeg var ... -
Lærernes bruk av modeller i naturfagsundervisningen.
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærernes forestillinger om de andre : en undersøkelse av samfunnsfaglæreres oppfatninger til spørsmål om befolkningsvekst og utvikling
(Master thesis, 2016)This thesis is the second part of a research project named “The conception of the others” following up its predecessor, which dealt with students’ attitude towards the population in developing countries, with a new focus ... -
Lærernes forventninger til elever med spesialpedagogiske behov: En kvantitativ studie av spesialpedagogiske kategoriers effekt på lærernes forventninger
(Doctoral theses at NTNU;2021:48, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Utgangspunktet i denne avhandlingen er dilemmaet omkring identifisering av spesialpedagogiske behov hos elever. Spesialpedagogiske kategorier som benyttes kan medføre at læreren får lavere forventninger til ... -
Lærernes rolle i yrkesrettet norskopplæring - En kvalitativ studie av lærernes kunnskapsutvikling
(Master thesis, 2017)Tittelen på denne masterstudien er Lærernes rolle i yrkesrettet norskopplæring - en kvalitativ studie av lærernes kunnskapsutvikling. Mitt utgangspunkt for å studere hvordan lærere i yrkesrettet norskopplæring utvikler sin ... -
Lærernes utdanning og kunnskap, og deres holdninger til undervisning av samfunnskunnskap i et kritisk danningsperspektiv
(Doctoral theses at NTNU;2017:27, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Drivkraften bak dette avhandlingsarbeidet har vært å bidra med kunnskap som kan føre til en bedre forvaltning av samfunnskunnskapens tema i grunnskolen. Det blir særlig argumentert for å ivareta det kritisk ... -
Lærerperspektiver på innføringen av demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema
(Master thesis, 2022)Denne samfunnsdidaktiske studien omhandler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap i den norske skole. Studiens problemstilling er: Hvordan har opplevelsen av innføringen av det tverrfaglige teamet demokrati og ... -
Lærerprofesjonalitet - Et puslespill med faglige, pedagogiske og sosiale brikker
(Master thesis, 2014) -
Lærerprofesjonen i møte med livsmestring
(Master thesis, 2021)Masterstudien er gjennomført på bakgrunn av et sterkt engasjement for å utforske kontaktlærerrollen i møte med livsmestring. Livsmestring inngår i det nye tverrfaglige tema «folkehelse og livsmestring», og det er en valgt ... -
Lærerrollen i psykologisk helsefremmende arbeid for ungdom: En refleksiv tematisk analyse av læreres opplevelser satt i kontekst
(Master thesis, 2023)Skolen er en sentral arena for å skape god psykisk helse hos ungdom. Ungdom med god psykisk helse opplever større livskvalitet og livsutfoldelse, og har større sjanse for å bli mestrende og bidragsytende voksne (Uthus, ... -
Lærerrollen i psykologisk helsefremmende arbeid for ungdom: En refleksiv tematisk analyse av læreres opplevelser satt i kontekst.
(Master thesis, 2023)Skolen er en sentral arena for å skape god psykisk helse hos ungdom. Ungdom med god psykisk helse opplever større livskvalitet og livsutfoldelse, og har større sjanse for å bli mestrende og bidragsytende voksne (Uthus, ... -
Lærers vurdering av relasjonen mellom lærer og elev: Er det forskjell i lærers vurdering av relasjonen til elever med og uten alvorlige atferdsvansker?
(Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven har det vært undersøkt om det er forskjell i lærerens vurdering av relasjonen (vurdert gjennom nærhet og konflikt) til elever med og uten atferdsvansker. Som verktøy for datainnsamlingen ble det ... -
Lærerstudenten som leser - en undersøkelse av litterære erfaringer hos en gruppe norske og svenske lærerstudenter
(Peer reviewed; Journal article, 2016)I denne artikkelen presenteres en studie av hvilke litterære erfaringer en gruppe svenske ognorske lærerstudenter har ved inngangen til lærerstudiet. Forfatterne har flere a ̊rs erfaring medlitteraturundervisning ... -
Lærerstudenters adaptivitet
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt lærerstudenters adaptivitet knyttet til subtraksjon. Hensikten med studien er å få innsikt i lærerstudenters bruk av indirekte addisjon (IA) og direkte subtraksjon (DS) på ulike tresifrede ... -
Lærerstudenters erfaringer av lærerstudiets fokus på omsorgssvikt - En flermetodisk undersøkelse av hvordan lærerstudenter oppfatter egen kompetanse innenfor omsorgssvikt
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg forsket på lærerstudenters syn på egen kompetanse innenfor omsorgssvikt, og deres syn på lærerutdanningens fokus på tematikken. Hensikten med denne forskningen, har vært å belyse den viktige rollen ... -
Lærerstudenters oppfatning av matematikk
(Master thesis, 2019)Den instrumentelle tilnærmingen til matematikkundervisning henger igjen i flere norske klasserom (Klette et al., 2007). Som et tiltak for å heve kompetansen i grunnskolen og grunnskolelærerutdanningen har strategier som ... -
Lærerstudenters oppfatninger og kunnskaper i resonnering og bevis
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi undersøkt lærerstudenters utviklingsprosess av å tilegne seg kunnskap innen matematikkundervisning i resonnering og bevis. Hensikten med dette prosjektet er å få innsikt i hvordan lærerstudenter ... -
Lærerstudenters oppfatninger og kunnskaper om resonnering og bevis
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi undersøkt lærerstudenters utviklingsprosess av å tilegne seg kunnskap innen matematikkundervisning i resonnering og bevis. Hensikten med dette prosjektet er å få innsikt i hvordan lærerstudenter ... -
Lærerstudenters praktiske handlekraft: En kvalitativ studie av fire allmennlærerstudenters verbaliserte refleksjoner i løpet av praksisopplæringen fra et aktivitetsteoretisk perspektiv
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:130, Doctoral thesis, 2014)