Lærer - elev - relasjon i skolen
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3287]
Abstract
Denne bacheloroppgaven handler om lærer – elev – relasjon, der det er gjort en undersøkelse av hvordan en lærer arbeider for å skape gode relasjoner til sine elever. For å skaffe informasjon om emnet har det blitt benyttet forskning og teori. Det ble foretatt en kvalitativ forskningsmetode for å skaffe informasjon om emnet, slik at jeg kunne gå i dybden av temaet og få tak i erfaringer og tanker fra informanten. Det ble gjennomført observasjon og intervju av den samme læreren, slik at jeg kunne se dette i sammenheng. Teori som belyses er faktorer som inngår i relasjonsbygging, og betydningen av en god lærer – elev – relasjon. Denne oppgaven svarer på funnene jeg har gjort, og dette drøftes i lys av relevant teori. Resultatet av undersøkelsen viser blant annet at læreren er opptatt av å anerkjenne sine elever, gi tydelig beskjeder, la elevene få være delaktig i valg av regler og skape et godt foreldresamarbeid. This bachelor´s thesis is about teacher – student – relationship, where I have investigated what the teacher is doing to create good relationships with its students. I have done research and used relevant theory to obtain the information that I have needed for this thesis. I used the qualitative research method, so that I could go deeper into the theme and get more experiences and thoughts from the informant. I have interviewed and observed the same teacher/informant, so I could see these in conjunction. Theories that are illuminated are factors that are part of relationship of a good teacher – student – relationship. This assignment will present the findings have made, and discuss relevant theory. The results of the study show that the teacher cares about recognizing his pupils. The teacher does this by giving clear messages and by letting the pupils participate in the choice of rules and create a good parenting cooperation.