Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 6628-6647 of 14019
-
"Jakten på Mari": Forstyrret oppmerksomhet og uro som uttrykk for reguleringsvansker
(Master thesis, 2011) -
Jamfør Mesquita et al fører økt støttebase til demokratisering: hvorfor er ikke Nord-korea mer demokratisk enn Vietnam?
(Bachelor thesis, 2019)Selectorate teori ble lansert i 2003 av Mesquita, Morrow, Siverson og Smith som en vid teori for å primært forklare demokratisering. Sentralt i selectorate teori er winning coalition. Den tiltenkte årsakssammenhengen er ... -
#Januhairy - grobunn for valgfrihet?
(Bachelor thesis, 2019) -
The Janus-Faced Teacher Educator
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This paper focuses on the Janus face-teacher educator and researcher. Drawing on existing international literature, our aim is to position ourselves in the discussion relating to our own and other research. In this paper ... -
Janus-Faced: Historical Stathood and Organized Violence
(Doctoral theses at NTNU;2023:37, Doctoral thesis, 2023) -
Japanese Public Opinion and the War on Terrorism
(Book, 2008) -
Japan’s Grand Strategy toward China in the Post-Cold War Period
(Doctoral theses at NTNU;2019:94, Doctoral thesis, 2019)Japans storstrategi overfor Kina i tida etter den kalde krigen Korleis bør austasiatiske statar svare på Kinas framvekst? Offensive realistar argumenterer for at framveksande makter har motiv for å ekspandere, og at ... -
Japan’s Power Play: Responding to China’s Rise. A Realist Analysis
(Doctoral theses at NTNU;2017:262, Doctoral thesis, 2017) -
Jean Bodin and religious toleration
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In the wake of the Protestant Reformation and the division of Western Christianity into rival religious camps, France descended into religious civil war in the years 1562-1598. The question then was how to respond to it. ... -
Jeg bare telte, jeg
(Master thesis, 2020)De siste årene har det vært en enorm økning i bruken av interaktive, digitale verktøy i skolen, både i Norge og internasjonalt. Samtidig etterspørres det mer forskning på konsekvensene av denne digitaliseringen, og spesielt ... -
"Jeg blir meg i samspill med deg" : en kvalitativ studie om å fremme sosial kompetanse hos de yngste barna i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne undersøkelsen omhandler arbeidet med å fremme sosial kompetanse hos de yngste barna i barnehagen. Undersøkelsen er en kvalitativ intervjustudie med to barnehagelærere som har lederansvar. Deltakerne jobber i hver sin ... -
«Jeg blir veldig trøtt og sliten av å nave egentlig»: En kvalitativ undersøkelse av unge arbeidslediges opplevelse av hverdagen og motivasjon for å søke jobb
(Master thesis, 2013)Resultatet i denne studien viser at for arbeidsledige er en strukturert hverdag, sosial tilhørighet og meningsfulle aktiviteter faktorer som har betydning for velværen. Flere faktorer som virker inn på velvære, kan både ... -
"Jeg bruker mest læreboka" : en studie om hvordan elever benytter ulike ressurser i matematikk
(Master thesis, 2013-08-12) -
Jeg burde være enda litt tynnere
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om hvordan idrettskultur bidrar til å legitimere og stigmatisere spiseforstyrrelser i toppidrett. Formålet med oppgaven er å utforske hvordan idrettskultur kan påvirke forholdet til mat og kropp ... -
"Jeg er alene her"
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker hvilke føringer det spesialpedagogiske systemet legger for spesialpedagogers handlingsrom for å arbeide med sosial inkludering i skolen. Oppgaven benytter seg av en komparativ tilnærming, ... -
"Jeg er født døv og identifiserer meg som døv, definitivt!" - En studie av døve ungdommer og deres utvikling av identitet i lys av historiebevissthet
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse gjennomført med 7 døve ungdommer. Temaet for oppgaven har vært døve ungdommer og deres identitetsdanning i lys av historiebevissthet, da denne gruppen definerer ... -
Jeg er ikke en maskin - En kvalitativ intervjustudie av leders opplevelse av leder-medarbeider-relasjonens betydning for bruken av tilbakemeldinger
(Master thesis, 2018)Formålet med denne studien er å sette fokus på betydningen av mellommenneskelige relasjoner for ledelse. Mange norske ledere kan oppleve det som utfordrende å gi tilbakemeldinger (Spurkeland, 2012). I denne studien undersøker ... -
"Jeg er ikke typisk mellomleder, jeg bryr meg jo om folk.": En kvalitativ studie om hvordan mellomledere konstruerer forståelse av sin lederposisjon.
(Master thesis, 2010)Ledelseforskningen har lenge prøvd å avklare hva som kjennetegner innholdet i god/dårlig (mellom)ledelse, og gjennom dette avklare hvem som bør/skal gjøre hva mot hvem. Dette har imidlertid gitt flere spørsmål enn svar. ... -
"Jeg er ingen leksegutt, jeg er en lekegutt!": En kvalitativ studie om læreres erfaringer knyttet til elever med lærings- og undervisningshemmende atferd og læringsmiljø
(Master thesis, 2011)I denne studien ønsker vi å belyse følgende problemstilling: ”Hvordan opplever og erfarer lærere å legge til rette for et godt læringsmiljø for alle i en klasse med elever med lærings- og undervisningshemmende atferd”? ...