Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5920-5939 av 14047
-
Hvorfor ikke tegne på veggen?: En studie av å være tilskuer til sin egen deltakelse i (re)produksjonen av diskurser
(Master thesis, 2012)Å “tegne på veggen” er et eksempel på en handling som kun kan bedømmes av subjektet i relasjon til forventninger om hva som er akseptert og ikke akseptert. Utgangspunktet for studien er å studere subjektets ... -
Hvorfor innlemme leirskole som en obligatorisk del av grunnskolen?
(Bachelor thesis, 2019)Gjennom praktisk og tverrfaglig tilpasning av undervisning i skolen legges det vekt på å utforme kreativitet og aktiv deltakelse, styrke elevenes motivasjon og mestringsevne. Læringsformer der alle sanser blir brukt styrker ... -
Hvorfor leser man papiravis når innholdet er tilgjengelig på nettavis? En kvalitativ studie av papiravisleseres forhold til papir- og nettavis
(Master thesis, 2018)Sammendrag Tema for denne oppgaven er lesing av papiravis. Det blir stadig færre som leser papiravis en gjennomsnittsdag. Man finner i stor grad de samme nyhetene på en nettavis som man gjør i en papiravis. Hva er det som ... -
Hvorfor mistrives enkelte elever i kroppsøving?
(Bachelor thesis, 2019)Ikke alle elever opplever kroppsøvingsfaget som positivt, og flere elever enn før mistrives. Med utgangspunkt i sosial-kognitiv teori viser det seg at mestringsforventning, klassemiljø og kroppsøvingslæreren er styrende ... -
Hvorfor Norsk helsearkiv? Fra forslag i 2002 til ferdig bygg i 2019
(Bachelor thesis, 2019)Da staten tok over eieransvaret for spesialisthelsetjenesten i 2002 fikk de også ansvaret for 200 000 hyllemeter arkivmateriale, den største delen bestående av pasientjournaler i tillegg til sakarkiv. Et utvalg med Ivar ... -
Hvorfor rammet Øst-Asia krisen i 1997, Sør-Korea hardere enn Taiwan? En komparativ analyse av finansiell liberalisering i Sør-Korea og Taiwan.
(Bachelor thesis, 2019)Den økonomiske krisen som fant sted i Øst-Asia i 1997, har lenge blitt diskutert blant økonomer. Selv flere år etter krisen, er det ikke oppnådd noe konsensus om rollen finansiell liberalisering hadde, i å forårsake krisen. ... -
Hvorfor sitte inne når alt håp er ute?: En kvantitativ studie med fokus på uterommet som læringsarena for 4.-10. trinn i en kommune i Sør-Trøndelag
(Master thesis, 2013)Skolen er en institusjon der alle skal gis anledning til realistiske utfordringer og krav. I uterommet er det snakk om kontekstbasert læring, hvor elevene gis førstehåndserfaringer ved å bruke hele kroppen og utnytte flere ... -
Hvorfor skal jeg alltid tåle så mye?
(Master thesis, 2023)Denne studien er avgrenset til å sette søkelys på hvilke erfaringer spesialpedagoger har om forebygging av skolevegringsatferd hos barn og unge med autismespekterforstyrrelse i skolen. Studien har som mål å besvare følgende ... -
Hvorfor skal jeg alltid tåle så mye?
(Master thesis, 2023)Denne studien er avgrenset til å sette søkelys på hvilke erfaringer spesialpedagoger har om forebygging av skolevegringsatferd hos barn og unge med autismespekterforstyrrelse i skolen. Studien har som mål å besvare følgende ... -
Hvorfor skal KrF eksistere?
(Bachelor thesis, 2019) -
HVORFOR SKINNER SOLEN ALLTID I SOSIALE MEDIER? -En studie om sosiale mediers påvirkning på ungdoms selvbilde og psykiske helse.
(Bachelor thesis, 2021)De senere årene har det vært en økt rapportering om psykisk uhelse blant dagens ungdomsgenerasjon enn blant noen tidligere generasjoner. På samme tid har vi sett en enorm teknologisk utvikling hvor sosiale medier har blitt ... -
Hvorfor sparer ikke nordmenn strøm?: En ny taksonomi av barrierer mot energieffektivisering i norske husholdninger
(Master thesis, 2012)Hovedhensikten med denne studien var å identifisere barrierer nordmenn opplever å møte med hensyn til deres energiatferd. Det ble gjennomført åtte fokusgruppeintervju med 70 nordmenn i alderen 18 til 79 år, i fire byer: ... -
Hvorfor spurte ingen meg? - Samtaler med barn som har blitt utsatt for seksuelle overgrep
(Bachelor thesis, 2022)Temaet for denne bacheloroppgaven er avdekking av seksuelle overgrep mot barn, og tar for seg problemstillingen: På hvilken måte kan en barnevernspedagog benytte seg av barnesamtalen for å avdekke seksuelle overgrep? Ba ... -
Hvorfor stempler du Ida som prostituert når Knut ikke kan være eksotisk danser?: Kjønnsinformasjons effekt på menneskets sosiale persepsjon
(Bachelor thesis, 2022)For å undersøke kongruenseffekten og det potensielle mannlige bias kjønnsinformasjons har på et individs persepsjon i oppfatning om en person «passer» i en bestemt kjønnsstereotypisk yrkesrolle ble det utført en kompleks ... -
Hvorfor stemte Tyskland ikke for en flyforbudssone over Libya i 2011?
(Bachelor thesis, 2020)Denne oppgaven har som formål å se nærmere på hvorfor Tyskland valgte å ikke stemme for resolusjon 1973 som ga mandat til opprettelsen av en flyforbudssone over Libya i 2011. En innholdsanalyse er blitt gjennomført for å ... -
Hvorfor trenger vi en ny infrastruktur for norsk forvaltningsforskning?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen presenterer etableringen, organiseringen og gjennomføring av ny forskningsinfrastruktur for norsk forvaltningsforskning. Norsk Forvaltningspanel (NFP) er en forskningsinfrastruktur etablert for å gjennomføre ... -
Hvorfor utvikler land seg forskjellig?: En komparativ analyse av Botswana, Ghana, Sierra Leone og Zambia
(Master thesis, 2012)Denne analysen forsøker å peke på tendenser til hvorfor Botswana og Ghana har hatt en sterkere utvikling enn Sierra Leone og Zambia. Oppgaven forsøker å belyse dette gjennom fire avhengige variabler, BNP per innbygger, BNP ... -
Hvorfor utvikler noen barn skadelig seksuell atferd, og hvilken betydning har forebyggende arbeid?
(Bachelor thesis, 2021)Seksuelle overgrep mot barn defineres som et av verdens største helseproblemer, og i dag vet vi at mellom 30-50 % av overgrepene mot barn utføres av barn (Hagen, Krüger & Kringstad, 2021). Formålet med denne bacheloroppgaven ... -
Hvorfor valgte nazi- Tyskland å invadere Sovjetunionen i 1941?
(Bachelor thesis, 2019)