Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5490-5509 av 14018
-
Hva skjer med norsk friluftsliv?: En studie av utviklingstrekk i norsk friluftsliv 1970-2004
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:289, Doctoral thesis, 2008) -
Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling»
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Det er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker jeg ... -
Hva skjer når språket ikke strekker til?
(Bachelor thesis, 2019)I følge opplæringsloven har alle elever rett på en opplæring som tilpasses den enkelte elevs evner og forutsetninger. Målet med denne studien har vært å undersøke hvilke erfaringer lærere har med å tilpasse undervisningen ... -
Hva slags betydning kan det nonverbale språket ved bruk av speiling, kongruens og aktiv lytting ha for rådgivningsrelasjonen?
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Problemstilling: Hva slags betydning kan det nonverbale språket ved bruk av speiling, kongruens og aktiv lytting ha for rådgivningsrelasjonen? Metode: For å undersøke denne problemstillingen har jeg valgt å ... -
Hva slags oppfatninger har grunnskolelærere om bruk av regneark som digitalt verktøy i matematikkundervisning?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å undersøke hva slags oppfatninger grunnskolelærere har om regnearkbruk i matematikkundervisning. Målet med denne oppgaven er å gi mer innsikt i læreres erfaringer, tanker og forventninger om ... -
Hva står det egentlig på Wikipedia? - En kvalitativ innholdsanalyse av artikkelpar fra Wikipdia og Store norske leksikon
(Master thesis, 2018)Wikipedia har hatt en enorm vekst siden oppstarten i 2001, og brukes av flere millioner mennesker daglig. Hvordan kan nettleksikonet fungere når hvem som helst kan skrive hva som helst? Elevene bruker nettleksikonet aktivt, ... -
"Hva tenker de andre når jeg feiler hver gang?" - En kvalitativ studie av elevers opplevelse av mestring og skam i kroppsøving i videregående skole
(Master thesis, 2020)Denne studien tar for seg skam knyttet til mestringssituasjoner i kroppsøving. Ut ifra et kjønnsdelt perspektiv, forstås elevenes atferdsmønster og opplevelser som uttrykk for skam og frykt for skam. Studien er basert på ... -
Hva tenker unge, uorganiserte ansatte i servicesektoren om fagorganisering? En kvalitativ studie fra kjøpesentre i Trondheim
(Master thesis, 2021)Dette er en studie som er gjort i forbindelse med en masteroppgave tilknyttet masterstudiet Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi ved NTNU. Studien tar for seg unge, uorganiserte butikkmedarbeidere som arbeider ... -
Hva trenger oppsøkende arbeidere for å lykkes i jobben? -En kvalitativ undersøkelse av feltarbeidere innen oppsøkende sosialt arbeid, og hvordan de best kan lykkes med ungdom i risiko
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Oppgaven er basert på en kvalitativ undersøke av arbeidere innen oppsøkende tjenester i Norge, som arbeider forebyggende med ungdom i risiko for rusmisbruk, kriminalitet og utenforskap. Problemstillingen «Hva ... -
"Hva var vendepunktet for deg? Det er jeg ofte veldig interessert i" Hvordan beskriver hjelpere egne opplevelser av empatisk innlevelse i hjelperelasjoner?
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven i rådgivningsvitenskap er inspirert av livshendelser som har gitt varig form til livet mitt, og en genuin undring over menneskelig kapasitet for medfølelse og empati. Hensikten er å undersøke ... -
Hva ved foreldrekurset "Emosjonsfokusert foreldreveiledning" oppleves nyttig?
(Master thesis, 2020)Emosjonsfokusert foreldreveiledning (EFFV) er en av flere foreldrekurs der målet er å forebygge eller behandle barns psykiske lidelser. EFFV bygger på prinsipper fra emosjonsfokusert terapi, hvor kunnskap om emosjoner og ... -
Hva vil det si å henge etter i skriving? En kvalitativ studie om håndskrift – opplæring, vurdering, vansker og tiltak
(Master thesis, 2020)I denne studien ble åtte lærere og spesialpedagoger intervjuet om hvordan de bedømmer et utvalg håndskrevne elevtekster, og hvor de setter grensen for bekymret/svært bekymret med tanke på å finne elever som henger etter ... -
Hva vil det si å henge etter i skriving? En kvalitativ studie om håndskrift – opplæring, vurdering, vansker og tiltak
(Master thesis, 2020)I denne studien ble åtte lærere og spesialpedagoger intervjuet om hvordan de bedømmer et utvalg håndskrevne elevtekster, og hvor de setter grensen for bekymret/svært bekymret med tanke på å finne elever som henger etter i ... -
Hvem blir du som fengselsbetjent?: Om holdninger og verdier til de innsatte i fengselsbetjentutdanningens praksisår
(Master thesis, 2011)I denne undersøkelsen presenteres en kvalitativ studie av aspiranters holdninger og verdier til de innsatte knyttet til fengselsbetjentutdanningens praksisopplæring. Datamaterialet er basert på tretti halvstrukturerte ... -
Hvem blir jeg når jeg skal være en annen?: En Q-metodisk studie av opplevelser omrking eget selv gjennom å spille roller
(Master thesis, 2012)This thesis presents a Q-methodological study whose purpose is to capture people's experience and discoveries related to the experience of playing roles. Using a theoretical base with emphasis on psychosynthesis’ concept ... -
Hvem eier lærerprofesjonen? : en caseundersøkelse om implementering av rammeplan ved samfunnsfaglig lektorutdanning, NTNU
(Master thesis, 2016)The theme for this thesis is the use of standardisation in the education of teachers within social sciences at NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet). More specifically I wish to research how the standardisation ... -
Hvem er de norske konspirasjonsteoretikerne?
(Master thesis, 2021)Det eksisterer en utbredt antakelse innenfor og utenfor akademia om at konservative og høyrevridde velgere er mer predisponert for å tro på konspirasjonsteorier. I denne studien undersøker jeg korrelasjonene til ... -
Hvem er de stille barna?: En teoretisk drøfting om barn som viser stille atferd
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven er en teoretisk drøfting av hvem det stille barnet er, og hvordan stille atferd kan påvirke barn sosialt og faglig. Ved å drøfte ulike begreper og definisjoner knyttet til stille atferd har jeg funnet at ...