Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 4834-4853 of 14033
-
Fysisk trening og stress
(Bachelor thesis, 2019)Denne studien undersøker hvordan fysisk trening påvirker opplevelser av krav og stress i hverdagen. Formålet er å belyse om fysisk trening oppleves som et positivt bidrag, eller enda et stressmoment, i en hverdag som har ... -
Fysisk trening som mål og middel i utvikling av offiserer. Hvordan fysisk trening bidrar til å utvikle fysisk og mental robusthet og bedre evne til å lede.
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Fysisk trening har en historisk plass i Forsvaret. I denne artikkelen drøftes hvordan det tilrettelegges for trening ved Forsvarets høgskole, avdeling Luftkrigsskolen. Studier fra andre avdelinger trekkes også inn i ... -
Fysisk trening, eit behandlingsalternativ for deprimerte
(Master thesis, 2010) -
Fysiske modeller av nevroner for å lære om nervesystemet
(Bachelor thesis, 2022) -
Fysiske og psykiske utfordringer knyttet til yrket som pop- og rock- musiker: En studie av destruktive og beskyttende faktorer knyttet til yrket
(Master thesis, 2013)Denne studiens formål var å se nærmere på de fysiske og psykiske utfordringene som møter norske pop- og rock- musikere i deres arbeidshverdag. Samtidig hadde studien også et fokus på potensielt beskyttende faktorer som ... -
Fødselsdepresjonsbehandling: Hvordan hjelpe både mor og barn
(Master thesis, 2011)Fødselsdepresjon rammer ikke kun mødre, men også etter hvert de nyfødte barna i form av kognitive, emosjonelle og/eller atferdsproblemer. Behandling av fødselsdepresjon burde derfor ha som mål å både redusere mors ... -
Fødselsopplevelse: En Q-metodologisk undersøkelse av hvordan en sammenhengende relasjonell prosess rundt svangerskap, fødsel og barseltid kan skape en positiv fødselsopplevelse
(Master thesis, 2011)Objective: The aim of the present study was to gain a deeper understanding of how relational continuity in the childbearing process can provide a positive birth experience. Design/setting: A Q-methodological approach was ... -
Født sånn eller blitt sånn? Utforsking av sammenhengen mellom veksttankesett og utdanningsnivå
(Bachelor thesis, 2023)I dette prosjektet har sammenhengen mellom veksttankesett og utdanningsnivå blant 671 deltakere blitt utforsket gjennom en nettbasert spørreundersøkelse distribuert av prosjektets bachelorstudenter. Veksttankesett («growth ... -
Følelser som inngang til arbeidet med litterære samtaler
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg potensialet følelser som inngang til arbeidet med litteratur kan ha i skolen. Oppgaven bygges på en analyse av to elevgrupper sin samtale om følelser, med utgangspunkt i ungdomsnovellen ... -
Følelsesløse gutter eller tilpasningsløst samfunn?
(Bachelor thesis, 2022)Samfunnsmessige faktorer spiller inn på unge menns evne til å snakke om følelser og utfordringer. Gjeldende kjønnsnormer vil ha stor påvirkning på hvordan gutter selv, og dem rundt forventer at tanker og handlinger skal ... -
Føler du deg ekte så kan ingen ta fra deg det - Norske, kvinnelige fjernsupporteres perspektiver på supporter-praksis
(Master thesis, 2020)Studier av supporter-kultur og supporter-praksis har tradisjonelt operert med et tydelig skille mellom tradisjonell og moderne (Giulianotti, 2002; King, 2002), der de lokale ofte tilskrives mest autentisitet, mens ... -
"Føler vi bare er der for å bli satt karakter på" : en kvalitativ studie av elever i videregående skole sine opplevelser av relasjonene til lærerne
(Master thesis, 2016)I denne studien er det fokus på elevenes opplevelse av de relasjonene som skapes mellom dem og lærerne. Formålet er å se nærmere på hvordan relasjonene etableres, hva som av elevene oppleves som sentralt i utviklingen av ... -
Føles NRK partinøytral for partimedlemmer av Norges største partier?
(Bachelor thesis, 2019) -
FØR JEG FORTELLER ELLER NOEN SPØR
(Bachelor thesis, 2021)Mange voldsutsatte barn venter mange år før de for første gang forteller noen om mishandlingen de opplevde i barndommen. Mange går også tause livet ut. De siste årene har vold, overgrep og mishandling av barn fått større ... -
Før og etter overgangen til VGS - Hvordan opplever elever med IOP i 10.klasse overgangen til vidregående skole sammenliknet med elever uten IOP? Er det forskjeller når det gjelder karakterer, selvoppfatning, motivasjon og akademiske, sosiale og generelle endringsopplevelser i 10.klasse og VG1?
(Master thesis, 2017)I masteravhandlingen min har jeg undersøkt hvordan 1011 elever med og uten IOP har opplevd overgangen fra 10 klasse til vgs. Forutsetningen for utvalget var at de hadde deltatt på begge undersøkelsene i prosjektet «Overgangen ... -
Førebyggjande arbeid mot mobbing i skulen
(Bachelor thesis, 2019)Oppgåva har følgjande problemstilling: «Korleis jobbar ein rektor og ein lærar ved ein ungdomsskule for å førebygge mobbing?» I denne oppgåva har eg studert korleis ein rektor og ein lærar ved ein ungdomsskule jobbar ... -
Fører deltidsarbeid til økt sykefravær?: En kvantitativ analyse av kjønnsforskjellen i sykefraværet i Norge
(Master thesis, 2014)Med denne oppgaven ønsker jeg å finne årsaker til kjønnsforskjellen i det trygdefinansierte sykefraværet i Norge. Kvinner har et høyere sykefravær enn menn, og denne forskjellen har økt de siste tiårene. Om lag halvparten ... -
Førerprøven i et helhetlig perspektiv: En intervensjonsstudie
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:199, Doctoral thesis, 2014)Avhandlingen omhandler vurderingsformen og sensors verktøy i førerprøven klasse B i Norge. Tanken bak prosjektet i denne studien er at vurderingsformen i førerprøven påvirker operasjonaliseringen av læreplanen, og derigjennom ...