Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 4640-4659 av 14021
-
Fra «å være feit» til «å lide av fedme»: en etnografisk studie av barn i langvarig rehabilitering av fedme
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:282, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Denne avhandlingen er et bidrag til kritisk refleksjon over hvordan barn med fedme blir forstått og behandlet innen pediatrisk fedmerehabilitering. Min studie befinner seg innenfor rammeverket til den sosiale ... -
Fractional anisotropy in frontotemporal association tracts is related to spatial aspects of episodic memory performance: a dMRI study
(Master thesis, 2020)The representation of time and space in the human brain reflects intuitive, yet complex dimensions that are difficultly measured. The study of spatial representation in the brain is perhaps most commonly associated with ... -
Frafall eller bortvalg?: En kvalitativ undersøkelse av årsaker til frafall på ingeniørutdanningene
(Master thesis, 2013)I denne oppgaven har jeg undersøkt frafall fra ingeniørutdanninger ved statlige høgskoler i Norge. Problemstillingen var: Hva skyldes frafallet på ingeniørutdanningene? I lys av perspektiver på valg og rammer for valget, ... -
Frafall i fotball på et satsningslag i Møre og Romsdal
(Bachelor thesis, 2019)Formål: Få en større og dypere forståelse av fenomenet frafall i fotball. Problemstilling: Hva er årsakene til frafallet i fotball hos et satsningslag bestående av unge, talentfulle spillere i Møre og Romsdal sett i lys ... -
Frafall i fotball, sett i et bioøkologisk perspektiv.
(Bachelor thesis, 2019)Sammendrag: Formål Formålet med denne studien var å belyse fenomenet frafall i fotball sett i et bioøkologisk perspektiv. Problemstilling Hva er årsaken til frafallet i ungdomsfotballen utenfor byene? Har det konsekvenser ... -
Frafall i høyere utdanning : en studie av sosial bakgrunns betydning for frafall fra høyere utdanning og overgang til andre studier blant NTNU studenter
(Master thesis, 2016)The theme of this thesis is departure from higher education, and my focus is on the relationship between social background and departure. To be more specific, I investigate to what degree social background - measured as ... -
Frafall i høyere utdanning : utelukkende negativt eller mulighet for positiv vekst?
(Master thesis, 2016)Frafall i høyere utdanning er en stor utfordring i dagens samfunn og vil bare øke i aktualitet i tiden som kommer. Flere og flere tar høyere utdanning og konsekvensene av frafall er store både for enkeltpersoner, ... -
Frafall i ungdomsidretten
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven handler om hvilke motiver ungdom har for å trene på treningssenter, og hvilke begrunnelser de har for frafallet i den organiserte idretten. Seks kvalitative intervjuer er foretatt av unge voksne som trener ... -
Frafall i videreående skole
(Master thesis, 2014)Temaet for denne masteroppgaven er frafall i videregående opplæring. Dette er et aktuelt tema, da kun 69% av de som går studieforberedende utdanningsprogram og 55% av de som går yrkesfaglig utdanningsprogram fullfører ... -
Frafall i videregående opplæring - sett fra elevens perspektiv.
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie. Oppgaven baserer seg på et semistrukturert intervju med fem informanter som har personlig erfaring med å falle fra videregående opplæring. Prosjektet er inspirert av en ... -
Frafall i videregående skole blant ungdommer plassert på barnevernsinstitusjoner.
(Bachelor thesis, 2022)Temaet for bacheloroppgaven, er skoleforløp hos ungdommer som er under barnevernets omsorg. Problemstillingen jeg ønsker svar på, er hvorfor så mange ungdommer som bor på barnevernsinstitusjon, faller fra i den videregående ... -
Frafall i videregående skole og reproduksjon av ulikhet: En Bourdieuansk analyse av sosioøkonomisk status og skoleprestasjoner
(Bachelor thesis, 2023)I arbeidet med denne oppgaven har jeg formulert en problemstilling som undersøker sammenhengen mellom frafall fra videregående skoler i Norge og lav sosioøkonomisk status. Formålet med oppgaven var å utforske mulige ... -
Frafall- et sammensatt samfunnsproblem.
(Bachelor thesis, 2020) -
Fragmented journeys, social relations and age amongst Afghan young people on the move towards Europe. Positioning, negotiating and redefining.
(Doctoral theses at NTNU;2018:4, Doctoral thesis, 2018)This thesis seeks to participate in the intellectual debate on journeys. It looks at journeys as a part of the migration process worth investigating given their potentially significant temporal and experiential nature. ... -
A framework for reasoning in school mathematics: analyzing the development of mathematical claims
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This study introduces a framework for analyzing opportunities for mathematical reasoning (MR) in school mathematics, using MR-relevant claims and their derivation as the unit of analysis. We contend that this approach can ... -
Framing and communication
(Master thesis, 2021)For å redusere konsekvensene av klimaendringer, må bærekraftig utvikling fostres i samfunnet. Hensikten og målet med denne studien er å observere hvordan mennesker kognitivt takler mangesidige tema som klimaendringer. Dette ... -
Framing industrialization of the offshore wind value chain – a discourse approach to an event
(Journal article, 2017)The paper explores value chain governance through a discourse approach to an event which included an exhibition and a conference. This approach appears promising for investigating industries in their formative phase and ... -
Framing the environment - Disputes and developments in the management of Norwegian salmon fjords
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Fish farming is an important industry in Norway. However, it is perceived to have negative environmental impacts on the wild salmon through infections and genetically impacting wild salmon populations. These environmental ... -
Framstilling av norsk Holocaust i moderne barne- og ungdomslitteratur. En litteraturvitenskapelig studie av to barne- og ungdomsromaner
(Master thesis, 2021)Tematikken for denne studien er litterær kvalitet i norsk barne- og ungdomslitteratur om det norske Holocaust. Med en litteraturvitenskaplig innfallsvinkel gjør studien rede for hvilke litterære konvensjoner og etiske ...