Frafall i videregående skole blant ungdommer plassert på barnevernsinstitusjoner.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3001379Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1178]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Temaet for bacheloroppgaven, er skoleforløp hos ungdommer som er under barnevernets omsorg. Problemstillingen jeg ønsker svar på, er hvorfor så mange ungdommer som bor på barnevernsinstitusjon, faller fra i den videregående skolen? Problemstillingen er begrenset til yrkesfaglig studieretning hvor frafallet er størst. Metoden bak undersøkelsen er kildekritikk gjennom litteraturstudie.
Forskning peker på at frafall i videregående skole kan medføre mange ulike sosiale problemer som arbeidsløshet, dårlig økonomi, marginalisering, dårligere helse, dårligere boforhold, psykiske vansker og feil valg med rus og kriminalitet. Frafall kan være motivert av flere årsaker, hvor en eller flere av disse årsakene kan opptre samtidig og kan betegnes som «uregjerlige problemer». Teori og forskning visert til at frafall kan skyldes iboende faktorer hos individet, eller det kan skyldes ytre faktorer som finnes i miljøet eller strukturelle årsaker i skolesystem og samfunn.
På tross av det høye frafallet i videregående skole blant ungdommer i barnevernsinstitusjon finnes det lite forskning som kobler denne gruppens problemomfang spesifikt mot det høye frafallet. Man kan hevde at ungdommer under barnevernet som har det største problemet med frafall, blir en usynlig del i den totale mengden ungdommer som undersøkes. Dette kan ha noen betenkeligheter da hensikten med forskningen er å finne standardiserte tiltak som er effektive mot frafall. Man kan tenke seg at forløpet før frafall utvikles ulikt, hvor det for ungdommer i institusjon både har vært mer alvorlige problemer, samt at disse kan ha startet på et tidligere stadium i livet. Ulike årsaker til frafall vil likevel bli fanget opp i en undersøkelse som går på hele populasjonen. The theme of for this Bachelor thesis, is schooling among young people who are under the care of the child welfare service. The problem I want answered is why so many young people who live in child welfare institutions drop-out of high school? The problem is limited to vocational studies where the drop-out rate is greatest. The method behind the study is source criticism through literature study.
Research indicates that dropping out of upper secondary school can lead to many different social problems such as unemployment, poor finances, marginalization, poorer health, poorer living conditions, mental health problems and wrong choices with drugs and crime. Dropouts can be motivated by several causes, where one or more of these causes can occur simultaneously and can be described as "wicked problems". Theory and research pointed out that drop-out may be due to inherent factors in the individual, or it may be due to external factors that exist in the environment or structural causes in the school system and society.
Despite the high drop-out rate in upper secondary school among young people in child welfare institutions, there is little research that links this group's scope of problems specifically to the high drop-out rate. It can be argued that young people in child welfare who have the biggest problem with drop-outs become an invisible part of the total number of young people who are examined. This may have some concerns as the purpose of the research is to find standardized measures that are effective against drop-outs. It is conceivable that the process before dro-pout develops differently, where there have been more serious problems for young people in institutions, and that these may have started at an earlier stage in life. Various causes of drop-out will nevertheless be captured in a survey that covers the entire population.