Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på forfatter "Valenta, Anita"
-
Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen
Valenta, Anita; Enge, Ole (Peer reviewed; Journal article, 2020)Forskere innen matematikkdidaktikk er tydelige på at økt vektlegging av arbeid med bevis allerede i grunnskolen støtter elevers meningsskaping i matematikk og danner grunnlag for utvikling av dyp forståelse for begreper ... -
Communication patterns in work on mathematical reasoning
Skott, Elisabeth Larsdatter Bakke; Valenta, Anita (Peer reviewed; Journal article, 2022)Hensikten med denne studien er å bidra med mer kunnskap om kommunikasjon mellom lærer og elever under arbeid med matematikkoppgaver som innebærer matematisk resonnering. Datamaterialet er videoopptak av matematikkundervisning ... -
Constraints to a justification of commutativity of multiplication
Strømskag, Heidi; Valenta, Anita (Chapter, 2017)In this paper we investigate a pre-service teacher’s whole-class discussion at Grade 6, where she attempts to justify the general claim that multiplication is commutative in ℕ. Our analysis points at two conditions that ... -
Elevers arbeid med argumentasjon på barneskolen
Toreli, Pia Tøvik (Master thesis, 2023)I studien undersøkes 4.trinn elevers argumenter, og hvordan de uttrykker dem. Formålet med studien er å bidra med mer kunnskap om hvordan elever argumenter i matematikk, og hvilke uttrykksmåter de benytter seg av. Denne ... -
Elevers arbeid med resonnering og bevis - En kvalitativ studie av hva som kjennetegner to elevgrupper på tredjetrinn sitt arbeid med resonnering og bevis
Rasch, Ingeborg Broback (Master thesis, 2018) -
Elevers arbeid med resonnering og bevis på barnetrinnet
Førrisdahl, Ragnhild (Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt hvordan elever resonnerer og argumenterer i arbeid med problemløsingsoppgaver i matematikk. Hensikten med studien har vært å bidra til mer innsikt i hvordan elever, gjennom samarbeid og selvstendig ... -
Elevers forståelse for firkanters egenskaper
Jacobsen, Jørgen Sundbø (Master thesis, 2022)Hensikten med studien er å få et innblikk i 4.trinnselevers forståelse for geometriske figurers egenskaper, ved å undersøke deres forståelse for firkanters inklusjonsrelasjoner. I studien besvarer jeg problemstillingen: ... -
Elevers tallforståelse i ulike additive strukturer
Hjelseth, Benjamin Andersen; Torheim, Stein Inge (Master thesis, 2023)Denne studien undersøker begynneropplæring i en 1. klasse. Vi har sett på hvordan elevene viser frem sin matematiske tallforståelse gjennom arbeid med oppgaver med forskjellig struktur. Formålet med studien er å synliggjøre ... -
Elevers tallforståelse i ulike additive strukturer
Hjelseth, Benjamin Andersen; Torheim, Stein Inge (Master thesis, 2023)Denne studien undersøker begynneropplæring i en 1. klasse. Vi har sett på hvordan elevene viser frem sin matematiske tallforståelse gjennom arbeid med oppgaver med forskjellig struktur. Formålet med studien er å synliggjøre ... -
"Er dette riktig, lærer?" En kvalitativ studie av elevers matematiske resonnering og kommunikasjonsmønstre i klasserommet.
Skott, Elisabeth Larsdatter Bakke (Master thesis, 2021)Denne studien har undersøkt matematisk resonnering hos elever på barnetrinnet. Hensikten har vært å bidra med mer kunnskap om hvordan kommunikasjon mellom lærer og elev under arbeid med matematikkoppgaver kan påvirke elevers ... -
Felles faglig planlegging for god matematikkundervisning
Rø, Kirsti; Valenta, Anita; Langfeldt, Marit Buset; Ødegaard, Reidun Persdatter (Journal article; Peer reviewed, 2019) -
A framework for reasoning in school mathematics: analyzing the development of mathematical claims
Valenta, Anita; Rø, Kirsti; Klock, Sigrid Iversen (Journal article; Peer reviewed, 2024)This study introduces a framework for analyzing opportunities for mathematical reasoning (MR) in school mathematics, using MR-relevant claims and their derivation as the unit of analysis. We contend that this approach can ... -
Gjennomgang av emneplanene i videreutdanningstilbud i matematikk i strategien «kompetanse for kvalitet» for studieåret 2017-2018
Valenta, Anita (Research report, 2017) -
Good mathematics teaching as constructed in Norwegian teachers’ discourses
Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar; Valenta, Anita; Bjuland, Raymond (Chapter, 2018)This paper explores the notion of good mathematics teaching as constructed in the discourses of practicing Norwegian mathematics teachers. Analyses of data from group interviews show that the teachers tend to conceptualize ... -
Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education
Arnesen, Kristin Krogh; Enge, Ole; Rø, Kirsti; Valenta, Anita (Chapter, 2019)Based on a commognitive framework, we analyse the reasoning-and-proving processes of two teachers, and we identify the actions and routines that are visible when working on a given task. The data consist of video recordings ... -
«Jeg føler meg nesten litt god»: En kvalitativ kasusstudie av faktorer som kan ha betydning for en elevs holdning til matematikk
Elvemo, Yngvild; Kolstad, Morten Nuland (Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er en presentasjon av en kvalitativ kasusstudie med temaet holdninger til matematikk. Studien er gjennomført ved å intervjue en elev på niende trinn, hans to matematikklærere og moren hans. I tillegg ... -
Kommunikasjon i matematikk Tittel-undertittel: -ein studie av rutiner i matematikk-klasserom
Nestande, Siv Hilmo (Master thesis, 2021) -
Lesson plays as an approach to learning to teach proving
Arnesen, Kristin Krogh; Valenta, Anita (Journal article; Peer reviewed, 2023)We suggest that writing lesson plays can be a valuable approach in learning to teach proving in teacher education. A lesson play is an imagined discussion between a teacher and some students about a particular mathematical ... -
Læreres handlinger i matematikklasserommet.
Wirum, Ane Stokke (Master thesis, 2022)Blant en rekke forskere er det stor enighet om at kommunikasjon og matematiske samtaler bør anses som en viktig og nødvendig del av undervisninga i matematikk. I denne studien har jeg derfor forsket på gjennomførelsen av ... -
Matematikk er ikke bare tall.
Normann, Anita (Master thesis, 2019)Sammendrag Matematikk er ikke bare tall. En kvalitativ studie om elevers arbeid med representasjonsformer. Hva kjennetegner arbeid med tekstoppgaver hos elever på småtrinnet og hvilke utfordringer kan oppstå når de ...