Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på forfatter "Valenta, Anita"
-
Narratives constructed in the discourse on early fractions
Enge, Ole; Valenta, Anita (Chapter, 2018) -
Rehearsals in work with in-service mathematics teachers
Valenta, Anita; Wæge, Kjersti (Chapter, 2017)An approach that has shown to give pre-service teachers rich opportunities for learning to teach mathematics is through a cycle of enactment and investigation. An important part of the cycle is rehearsal where novices ... -
Representasjon og argumentasjon
Dønnem, Kristin Valla (Master thesis, 2020)I studien undersøkes elevers bruk av representasjoner i deres argumentasjon for en hypotese. Formålet med studien er å bidra til mer kunnskap rundt elevers bruk av ulike typer representasjoner når de skal utvikle gyldige ... -
Resonnering og argumentasjon i matematikkbøker.
Gjengår, Anniken (Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt oppgaver og forklaringer innen geometri i læreverk som bygger på den nye læreplanen, LK20. Hensikten med studien er å få innsikt i hvilke muligheter for arbeid med resonnering og argumentasjon ... -
Teaching practices promoting meta-level learning in work on exploration-requiring proving tasks
Valenta, Anita; Enge, Ole (Peer reviewed; Journal article, 2022)In this study, we explore teaching practices promoting students’ learning to prove in a context where students work on exploration-requiring proving tasks. In these tasks, the goal is to provide an argument for the validity ... -
"X'er og Y'er er ikke mer algebra enn noter på et ark er musikk" En kvalitativ studie om elevers handlinger knyttet til algebraisk tenkning i arbeid med generalisert aritmetikk
Bye, Nina Rokne (Master thesis, 2020)Gjennom denne studien har jeg undersøkt hvilke handlinger knyttet til algebraisk tenkning elever tar i bruk i arbeid med en oppgave innen generalisert aritmetikk. Valget av tema var basert på kunnskap om at algebra av mange ...