Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 7779-7798 av 15250
-
Konkretiseringsmateriell i arbeid med å oppdage divisjonsstrategier
(Bachelor thesis, 2022) -
Konkurranse-motivasjon hos idrettsutøvere
(Master thesis, 2015) -
Konsekvensen av barnefattigdom. Hvordan preger fattigdommen hverdagslivet til barna? Og hvordan arbeider Nav med å redusere barnefattigdom?
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Fattigdom handler mer om enn å ha for lite penger. Fattigdom begrenser menneskers mulighet til å leve et verdifull liv. Barnefattigdom er urettferdig og moralsk uholdbart. Barn er uten skyld og uten mulighet ... -
Konsekvensene av å være utsatt for seksuelle overgrep av noen i familien
(Bachelor thesis, 2024)Denne oppgaven omhandler seksuelle overgrep innad i familien. De fleste vet at det finnes barn som utsettes for seksuelle overgrep. Barnevernets oppgave etter barnevernloven §1-1 er å «sikre at barn og ungdom som lever ... -
Konsekvenser av barnefattigdom og barnevernets rolle
(Bachelor thesis, 2023)Denne oppgaven handler om barnefattigdom. Oppgaven drøfter konsekvenser av barnefattigdom og hvordan barnevernstjenesten belyser denne problemstillingen. Litteraturstudie er metoden som er benyttet for teori og forskning. ... -
Konsekvenser av kommunesammenslåing: En analyse av helseinstitusjonenes rolle og helsetjenestenes kvalitet i Orkland kommune
(Bachelor thesis, 2024)Jeg starter med å presentere det overordnede bildet av kommunesammenslåingen og hvordan den har påvirket Orkland kommune, spesielt med tanke på helsevesenet. Deretter går jeg dypere inn i hver av de tidligere kommunene som ... -
Konsekvenser av omsorgssvikt
(Bachelor thesis, 2024)Sammendrag Omsorgssvikt er den formen for skadelige omsorgssituasjoner som forekommer hyppigst i Norge, og det er klart at det kan føre til skadelige konsekvenser for barn og unge. Konsekvensene kan handle om både deres ... -
Konsentrasjonsleir som metafor i skandinaviske bildebøker
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen analyserer bruken av konsentrasjonsleirer som visuelle metaforer i den danske bildeboken Lejren av Oskar K. og Dorte Karrebæk og den norske grafiske romanen Dagen vi drømte om av Bjørn Arild Ersland og ... -
Konseptuell forståelse og bruken av mikro-makrooverganger i kjemi - En studie av kjemi 2-elevers konseptuelle forståelse (målt ved hjelp av et CCI verktøy) og bruk av mikro-makrooverganger i forklaringer av kjemiske fenomen
(Master thesis, 2016)Mikronivået, makronivået og representasjonsnivå er sentrale didaktiske dimensjoner i kjemifaget. Et kjennetegn på konseptuell forståelse i kjemi er evnen til å se mikro- og makronivået i sammenheng, såkalte mikro-makrooverganger. ... -
Konsistente karakterer? En undersøkelse av sensor-reliabilitet i sosiologifaget.
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I kjølvannet av Bologna-prosessen arbeides det med å standardisere karakterpraksisene ved de høyere lærestedene i Norge. I denne artikkelen presenteres erfaringene fra et vurderingsarbeid innen sosiologifaget, der et ... -
Konspirasjonsarbeid i skulen
(Bachelor thesis, 2021) -
Konstruering og validering av et nytt måleinstrument for Romantisk Avvisning
(Bachelor thesis, 2023)I denne studien konstrueres og valideres et instrument for måling av romantisk avvisning. Konstrueringen gjøres på bakgrunn av data som er hentet inn gjennom en act-nominasjonsprosedyre med påfølgende spørreundersøkelse. ... -
Konstruksjon av avvikende feminitet : en kvalitativ undersøkelse av avvikende feminitet hos kvinnelige fengselsinsatte
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven er en sosiologisk studie om avvikende feminitet. For å belyse hvordan avvikende feminitet konstrueres, tar undersøkelsen utgangspunkt i feminitet hos kvinnelige innsatte i Norge. Empirimaterialet er generert ... -
Konstruksjon av store forskergrupper som norm for god forskning
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen viser ved hjelp av institusjonell etnografi hvordan den nye malen for evaluering av norsk forskning (SAMEVAL) som ble gjennomført i 2017 for samfunnsfagene, konstruerer en norm for kvalitet i forskning basert ... -
Konstruksjonen av den problematiske lærerutdanningen Lærerutdanningen i et institusjonelt og politisk landskap
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:330, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Norsk lærerutdanning er under stort press fra media, politikere og ett offentlig utdanningssystem opptatt av hvordan man kan reformere og forbedre norsk skole og lærerutdanningen. Avhandlingen retter fokuset ... -
Konstruksjonen tid: opprettelse, opprettholdelse og endring
(Master thesis, 2017)Gjennom denne oppgaven eksperimenterer jeg med konstruksjonen tid i barnehagen, og begrepet tid med Deleuze og Guattaris (2015) teorier om blivelser og virkelighet. Gjennom å benytte meg av affektive innganger til kvalitativ ... -
Konstruksjoner av flerspråklighet og den flerspråklige elev - Fem norsklæreres refleksjoner rundt flerspråklighet i skolen
(Master thesis, 2020)Selv om Norge lenge har vært et flerspråklig samfunn, har det språklige mangfoldet økt de siste årene (Språkrådet, 2018, s. 55). Det språklige mangfoldet gjenspeiles også i skolen, som har stadig flere flerspråklige elever. ... -
Konsulentens rolle i innovasjon: En kvalitativ studie av hvordan konsulenter oppfatter sin rolle i kundens innovasjonsprosess
(Master thesis, 2013)Med utgangspunkt i to teoretiske retninger innenfor innovasjonsforskningen, henholdsvis «medarbeiderdrevet innovasjon» (Høyrup, et al., 2012b) og «åpen innovasjon» (Chesbrough, 2005), gir oppgaven innblikk i hvordan ... -
Kontaineren
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i temaet konflikthåndtering. Samfunnet vi lever i er i rask utvikling, med mange endringer, forhold og interesser vi må ta stilling til. Gjennom globalisering knyttes mennesker tettere ...